Billigere medlemskap er en drahjelp i vervearbeidet

Den nye ledelsen i Fagforbundet Ung er glad for at medlemskapet i Fagforbundet blir billigere. (Foto: Fagforbundet / Ingvild Hunsrød)

Medlemskapet i Fagforbundet har blitt billigere for unge yrkesaktive medlemmer. – Dette er en positiv endring. Fagforbundet skal være det naturlige førstevalget når noen ønsker å organisere seg, sier leder av Fagforbundet Ung, Jeanette Romslo.

03.01.2023 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 24.01.2023

I 2022 nådde Fagforbundet Ung en milepæl med 50 000 medlemmer. Den største medlemsgruppen under 30 år er de unge yrkesaktive. Snart starter en ny runde med verving og billigere medlemskap vil gjøre det enklere.

- Kontingenten er nok ikke det som er mest avgjørende når man gjør en vurdering om å organisere seg, men en billigere kontingent er definitivt en god ekstra drahjelp i arbeidet når vi skal verve unge yrkesaktive, sier Jeanette Romslo.

– Fagforbundet ønsker at så mange som mulig skal være organisert og da må vi alltid utvikle oss for å være mest mulig aktuelt for eksisterende og kommende medlemmer. Med denne nedgangen så håper vi at enda flere unge tar steget og blir med i fellesskapet vårt, sier Alexander Liane.

Medlemskapet blir billigere i en vanskelig tid

I en tid med økte priser er det bra at noe av det viktigste i arbeidslivet blir billigere.

– I disse tider er det mange unge som må gjøre økonomiske vurderinger og tiltak i privatøkonomien, og da er det bra at ikke medlemskapet i Fagforbundet også blir enda en økt utgift, sier Jeanette Romslo.

– Billigere medlemskap gjør forhåpentligvis slik at flere lar være å melde seg ut på grunn av kostnaden, og gjør at vi står frem som det beste alternativet når man ønsker å organisere seg, sier Alexander Liane som er nestleder i Fagforbundet Ung.

Trygghet på jobben

Fagforbundets landsmøte drøftet høsten 2022 hvor mye det skal koste å være medlem. Landsmøtet vedtok at kontingenten for yrkesaktive medlemmer skal reduseres, mens kontingenten for pensjonister og uføre skal økes noe.

Lederduoen i Fagforbundet Ung fremhever at det å organisere seg er den beste forsikringen du har i arbeidslivet.

- Å organisere seg er på en måte som å forsikre seg selv i arbeidslivet. Vi forsikrer hjemmene våre for brann, selv om vi håper å slippe å noen gang måtte bruke brannforsikringen. På samme måte organiserer man seg selv om man håper man slipper kjipe opplevelser i arbeidslivet, sier Romslo.

- Våre tillitsvalgte og vår juridiske bistand er bare noen av veldig mange fordeler, og det er viktig at vi får frem alle de gode fordelene våre, og at man får mye igjen for kontingenten man betaler, sier Liane.

Medlemskapet blir billigere,  men medlemsfordelene vil være de samme

• Høyere lønn fordi vi står sterkere sammen i forhandlinger
  • En tillitsvalgt i ryggen, som gir deg trygghet på jobben
  • Stipend til videreutdanning og kurs
  • Norges beste innboforsikring inkludert i medlemskapet
  • Advokathjelp hvis du trenger det.
  • Mulighet for billigere boliglån.