God jul og godt nytt år

God jul og godt nyttår på nordsamisk Buorit juovllat ja buorre oddajahki

God jul og godt nyttår på nordsamisk Buorit juovllat ja buorre oddajahki (Foto: Fagforbundet)

Jula kommer gjerne brått på, så også i år. Det er ikke lenge siden landskonferansen, og det nyvalgte styret har hatt sitt første møte. Det er alltid spennende når en ny gruppe skal bli kjent med hverandre og finne fram til sin arbeidsform. En ting er sikkert, jeg gleder meg til de neste tre årene; sier May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst

19.12.2022 av May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 19.12.2022

Styret har en stor oppgave foran seg. Hovedlinjene som ble vedtatt på landskonferansen er ambisiøse, og de er den viktigste bestillingen for det yrkesfaglige arbeidet til forbundet. Heldigvis har vi engasjerte yrkesseksjonsledere i fylkene og dyktige tillitsvalgte i fagforeningene som sammen skal ta fatt på arbeidet.

Men først skal vi feire jul. For noen betyr det noen fridager, for andre ekstra arbeid. Jula er full av tradisjoner, og nesten alle som «tilhører» yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst er berørt av det i sin arbeidshverdag. Noen skal lære barn og unge om tradisjoner og kulturer, noen skal åpne dørene for et sted der vi kan samles og andre skaper opplevelser som gir julestemning.

Det er spennende å se hvor forskjellige juletradisjoner er rundt i landet, og i resten av verden. Og hvor mye vi har til felles i denne høytida. Det er tid for fellesskap og samvær, men for mange også ensomhet og uro. De færreste er uberørte av den tiden vi lever i den vanskelige situasjonen det er for veldig mange.

Da er det spesielt trygt å få være en del av et fellesskap som Fagforbundet. Denne gangen har jeg derfor valgt å dele en sang fra julekalenderen Jul i svingen. De synger om ensomhet, men at man likevel har noen å tenke på. Slik er det for meg å være med i Fagforbundet, en trygghet i at det er noen som rusler samme vei og som står der sammen med meg.

Takk for samarbeidet i året som har gått og med ønsker om en riktig god jul og et fredfylt godt nytt år, hilsen May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst