Digitalisering gir bedre muligheter for læring

Ny forskningsrapport viser at bruk av digitale verktøy i undervisningen kan bidra til en mer engasjerende og relevant læring for elever.

16.12.2022 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 16.12.2022

Rapporten peker på at integrering av digitale verktøy, ressurser eller læremidler har en positiv innvirkning på elevers læring og utvikling. Aktiviteter med digitale verktøy kan hjelpe elevene til å se sammenhenger mellom kunnskapsområder. Aktiviteter med digitale verktøy kan også gjøre undervisningen mer kreativ og motiverende for elevene.

Forskerne finner at digitalisering kan gjøre læring mer engasjerende. Digitalisering kan motivere elevene og det kan øke læringsutbytte. De finner at språklæring er et av flere områder hvor digitale enheter kan ha store fordeler; det er mulig å både lese, skrive, se, lytte og å ta opp egen uttale eller egen tale. Bruken av digitale, mobile enheter gjør det mulig å øve seg på språklæring hvor som helst.

Muligheten for umiddelbar visuell tilbakemelding om komplekse fenomener, framheves som en viktig grunn for at elever lærer mer ved bruk av teknologi i undervisningen. I flere kunnskapsoversikter kommer det fram at problemløsningsaktiviteter med digitale verktøy, gir mulighet til å utvikle sosiale ferdigheter, gjennom sosiale handlinger i prosesser med problemløsning eller via digitale spill.

Du kan lese rapporten her

Digitalisering i skolen

Fagforbundet mener at ansatte, som jobber med elever,  må få kunnskap om og forståelsen av bruk av digitale verktøy. Vi mener alle ansatte må få kunnskap om og forståelse for sosiale medier, spill, kreative verktøy og interne kommunikasjon, særlig med tanke på personvern. Derfor jobber Fagforbundet for at alle har tilgang til digitalt utstyr, og fått tilstrekkelig opplæring i bruk av utstyr og systemer som kreves for å utføre arbeidet