Hyllet streikeledere på landsstyremøtet

Hege Annette Rovik, Berit Tevik og Mette Nord foran en fullsatt landsstyresal.

Hege Annette Rovik, Berit Tevik og Mette Nord foran en fullsatt landsstyresal. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Det blir ikke en vellykket streik uten god streikeledelse. Derfor ble tre av de sentrale tillitsvalgte i barnehagestreiken tatt fram på Fagforbundets landsstyremøte for ekstra heder og ære.

15.12.2022 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 15.12.2022

I høst streiket Fagforbundet i PBL-barnehagene, sammen med Utdanningsforbundet og Delta. Hege Annette Rovik fra Trondheim, Berit Tevik fra Oslo og Iren Lindgren fra Karmøy var noen av Fagforbundets streikeledere. Torsdag 15. desember fikk Fagforbundets landsstyremøte høre litt om hvordan de opplevde streiken.

– Endelig var det våre folk sin tur

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, berømmer de tre for god streikeledelse. De har vært generaler på hver sin plass, med fullt trøkk fra første dag.

– Det var en takknemlig streik å drive. Medlemmene følte seg urettferdig behandlet av arbeidsgiveren sin, og derfor var streikeviljen stor, forteller Berit Tevik.

Hege Annette Rovik opplevde det samme i Trondheim.

– Endelig var det våre folk sin tur, det var godt for oss å se at Fagforbundet satt ned foten og krevde det vi hadde blitt lovet, sier hun.

Landsstyret i Fagforbundet klapper for streikelederne
Landsstyret i Fagforbundet klapper for streikelederne (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Å kunne komme rakrygget hjem

I tillegg til å lede streiken hjemme på Karmøy, satt Iren Lindgren også i forhandlingsutvalget. Mette Nord ville gjerne vite hvordan det var å se dynamikken i forhandlinger og mekling.

– Siden jeg var med i forhandlingsutvalget, kunne jeg komme tilbake igjen rak i ryggen og vite hvor intenst vi hadde prøvd. Vi sa ikke ja til en halvveis løsning, forteller Iren.

Hun opplevde det som en veldig spesiell følelse å være med hele veien.

– For meg var det også spesielt å sitte oppe hele natten på meklinga, få tre timers søvn, hive seg på flyet og dra hjem for å sette i gang med streik. Jeg ble veldig inspirert av forhandlingsleder Anne Green Nilsen og gjengen. Fy, for en jobb de gjorde. Så innser jeg at jeg er blitt for gammel til å døgne, innrømmer Iren til humring fra salen.

LO i Rogaland stilte på streikemøte i Kopervik for å støtte de strekende medlemmene av Fagforbundet.
Fikk støtte av LO i Rogaland: Iren Lindgren. (Foto: LO i Rogaland)

Barnehageansatte er vant til å ta i et tak

Hege Annette Rovik trekker fram samholdet og styrken man kjente på under streiken som spesielt minneverdig.

– I starten av streiken var det utfordrende for medlemmene, som er vant til en så hektisk hverdag, som da skulle gjøre noe helt annet. Men det gikk seg til. Det var tydelig at dette var folk som er veldig omstillingsdyktige og vant til å ta i et tak, sier hun.

Iren Lindgren forteller om et samhold på tvers blant de streikende.

– Det å streike sammen med to andre forbund hvor vi sto skulder ved skulder. Det var ulike yrkesgrupper, barnehager og konsern, der vi alle var kollegaer, sier hun.

Rørt av foreldre sin støtte

– Ja, det skal ikke være noe problem å bygge organisasjonen vår, for det er sinnssykt mye bra folk der ute, sier Berit.

Midt under streiken ble hun kontaktet av en mor som ville vise sin støtte, og som endte opp med å holde en appell på en streikemarkering.

– Hun sendte meg appellen sin kvelden før. Da satt jeg hjemme og begynte å grine, for jeg skjønte så godt hennes frustrasjon. Det å få støtte fra henne og andre foresatte som var i en sånn fortvilet situasjon, det betydde mye, forteller hun.

Anne Green Nilsen hilser på streikende
Forhandlingsleder Anne Green Nilsen hilser på de streikende før hun skal inn i mekling  (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Mekleren ble omringet av gule vester

Anne Green Nilsen var leder for forhandlingene fra Fagforbundet. Hun forteller at det varmet veldig å få gode tilbakemeldinger da de ikke kom i havn første gang.

Hun forteller også om dagen de skulle i tvunget meklingsmøte.

– Da troppet det opp masse streikende utenfor Riksmekleren. Da jeg kom ned til Grensen klarte jeg å løpe i sidegatene bortover et par steder og hilse på, for det sto jo gule vester overalt!

Forhandlingslederen husker tilbake til da hun så ut av vinduet i niende etasje hos Riksmekleren, hvor hun så et hav av gule vester på torget og i sidegater i alle retninger.

– Det ga en kjempeinspirasjon til å gjøre den jobben vi skulle gjøre.  Vi har vist at vi er gode til å stå sammen når det trengs, slår hun fast.

Viktig med gode streikeledere

– Uten gode streikeledere får vi ingen vellykket streik, oppsummerer Mette Nord.

Hun avslutter med å takke, og påpeker at én ting er gode medlemmer og streikende, men at streikelederene også skal ha en stor del av æren.

– Dette er viktige erfaringer vi skal ta med videre, for det kommer nok flere streiker, avslutter hun.