Julehilsen fra styreleder Svein Skisland

Jul (Foto: Creative Commons)

God jul og godt nytt år til alle våre medlemmer

15.12.2022
Sist oppdatert: 08.05.2023

Enda et år nærmer seg slutten. Etter to år med pandemi var det nok mange av oss som hadde sett for oss at vi skulle vende tilbake til normalen i 2022. Så feil kan en ta. Koronaviruset satte sitt tydelige preg også i år. Og midt under en heftig smittebølge i vinter ble det krig i Europa. Tidlig om morgenen 24. februar startet Russlands invasjon av Ukraina med angrep fra flere grenseavsnitt. For første gang siden 1945 er det krig i vårt nærområde. Dette utfordrer oss som nasjon og det utfordrer oss som kommuner.

Jula handler om håp. Norske kommuner har fått lov til å gi håp til veldig mange i 2022. Vi har vært den stallen som folk kan komme til når de trenger ly og varme. Det er stort!

Kommunens aller viktigste oppgave er å gi innbyggerne trygghet.

Vi har vært gjennom mye i sammen siden covid angrep i mars 2020. Ingen av oss hadde tenkt vi i tillegg skulle oppleve Europa i krig med millioner av flyktninger, en krig som sender hundrevis av millioner over hele verden ut i større nød.

Prisstigning og strømsjokk er tøft for mange. Også i Norge er det mange som denne jula ikke har nok til hus og mat. Det er økt usikkerhet rundt boligmarked og arbeidsmarked. Hva vil framtida bringe?

Samtidig bor vi fremdeles i det beste landet i verden. Vi må minne hverandre om det, samtidig som vi  må finne løsninger som hjelper flere og inkluderer flere.

Den nye verdensituasjonen skaper utrygghet. Både barn, voksne og eldre er mer bekymret enn før.  Midt i denne nye virkeligheten står ansatte i alle landets kommuner fram som lamper med lys. Vi gir håp for så mange og vi bidrar til trygghet hver eneste dag.  I oppvekst, i helse og omsorg, i tekniske tjenester, kultur osv osv. Overalt er det ansatte som står på for å bygge lokalsamfunn, løse problemer for folk og bygge medmennesker. Jeg er stolt av – og heier på – de kommunale fellesskapsløsningene!

Utrygge tider viser enda tydeligere hvor viktig kommunen er for folk. Hvor viktig du er. Norske kommuner og norske kommuneansatte er navet i det store systemet som heter velferdssamfunnet. I årene som kommer vil nok beredskap bli vektlagt mye sterkere enn før. Vi vil få store og nye oppgaver på dette området.

Som toppledere har vi hatt et krevende år. Mye tyder på at dette blir «normalen» og lite tyder på at 2023 blir et behagelig og rolig år. Vi lever i tider som skifter fort og som krever raske endringer og kloke beslutninger. I slike tider blir kommunen enda viktigere for folk. Trolig kommer vi aldri helt tilbake til den gamle normalen.

Det verste med 2022 er krigen, det beste er viljen til å hjelpe som vi ser utfolde seg. I urolige tider merker vi hva som egentlig betyr noe. Venner, familie – noe å stå på, noe å bidra med, noe å tro på. Vi merker at vi må ha noe å leve for, ikke bare noe å leve av.

Jeg er heldig! Jeg feirer jul sammen med kone, barn og barnebarn på Hægeland i Vennesla kommune. Der skal jeg kose meg med familien, de gode gamle juleheftene og god mat. Jeg gleder meg også til gudstjeneste i «mi kjørke» på Hægeland, etter to år med stengte kirker.

Du feirer på din måte. Du har dine tradisjoner. De aller fleste av oss har heldigvis noen å være nær. Men mange er også ensomme. La oss bruke denne jula - og det nye året - til å se hverandre. Vi kan alle bryte isen og ta kontakt!

Med disse ordene og refleksjonene vil jeg ønske alle våre medlemmer en og og fredfull jul og et riktig godt nytt år!

Beste hilsen

Svein Skisland