Julehilsen fra Trond

Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon

Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon (Foto: Henriette Eia Erdal)

Et begivenhetsrikt år går mot slutten. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle våre kjære medlemmer og ønske dere en god jul.

14.12.2022
Sist oppdatert: 21.12.2022

Pandemien føles for mange av oss som et tilbakelagt kapittel. Men vi skal ikke lenger tilbake enn starten av året 2022 hvor pandemien hadde sin siste bølge over landet og preget oss i stor grad, både privat og i arbeidslivet. Nå begynner vi å få denne tiden på avstand og kan tydeligere se hvordan den satte sine spor.

For når det gjelder arbeidslivet er jeg ikke tvil om at pandemien har ført til store endringer. Jeg er opptatt av at vi skal benytte oss av mulighetene en mer digital hverdag gir, samtidig som vi må jobbe for å bevare verdier og rettigheter som nå utfordres i en mer fleksibel arbeidshverdag. Et eksempel er økt bruk av hjemmekontor, som på den ene siden gir fleksibilitet og stor grad av autonomi for våre medlemmer, men som på den andre siden utfordrer samhandling og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Dette må vi ha med oss i tiden fremover, og sørge for at vi ivaretar begge deler.

I løpet av året har Fagforbundet gjennomført landsmøte og landskonferansen for yrkesseksjonene. Landsmøtet vedtok Fagforbundets politikk og handlingsplan de neste tre årene. Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk vedtatt et eget kapittel om digitalisering. Digitaliseringen i Norge har pågått i over 50 år, men er mer aktuelt enn noen gang på grunn av økende automatisering og robotisering av arbeidslivet. Her er jeg opptatt av at vi er årvåkne og sitter i førersete for denne utviklingen. Vi må sørge for at det er vi mennesker som styrer utviklingen av teknologien i det daglige, og ikke omvendt.

Også i år har sikkerhetsarbeidet for ansatte i NAV vært prioritert. Jeg har representert Fagforbundet i en styringsgruppe ledet av arbeids- og velferdsdirektoratet, med gjennomgang og tiltak for sikkerheten på NAV. I tillegg har våre tillitsvalgte satt arbeidet med å forhindre vold og trusler på agendaen rundt om i landet. Temaet har vært høyaktuelt for alle våre medlemmer i førstelinja og med innbyggerkontakt.

I starten av november avholdt vi landskonferansen for yrkesseksjonene. Vi vedtok hovedlinjene for yrkesseksjon kontor og administrasjon, som skal være førende for vårt arbeid de neste tre årene. Jeg er svært godt fornøyd med gjennomføringen og deltakelsen til alle våre delegater fra rundt om i landet. Vi landet solide vedtak for hovedområder som vi skal jobbe med i tiden fremover. Jeg gleder meg til en ny periode som leder for yrkesseksjonen og å ta fatt på nye oppgaver!

Nå er det først tid for julehøytid. Jeg vil med dette takk for i år og ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Vennlig hilsen Trond Finstad

Leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon