Hjertelig gjensyn i Angola

Luis (18) viser stolt fram bakeriet sitt i Huambo, Angola

Luis (18) viser stolt fram bakeriet sitt i Huambo, Angola (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Nå går tiden fortere, sier vi når vi blir voksne. Årene flyr, sier vi når vi blir skikkelig voksne. For små barn er fire år en liten evighet. Det er mer enn fire år siden Fagforbundet besøkte barnebyen. En liten evighet.

12.12.2022
Sist oppdatert: 05.01.2023

Vanligvis kommer det noen fra Fagforbundet hvert andreår. Barn og unge i barnebyen har lagt bak seg milevis av opplevelser siden den gang. De har blitt noen centimeter høyere og smilene er om mulig enda bredere. Gjensynsgleden kunne føles på kroppen for barna i barnebyen og for oss i den norske delegasjonen.

– Pappaaaa, roper en fireårig guttunge, og gir en voksen nordmann en bamseklem. I den lille byen med de mange barna er det ikke uvanlig at voksne oppfattes som mammaer og pappaer. 12 SOS-mødre gir kjærlighet og omsorg til de over 100 barna som bor her. Det jobber også noen menn her, men ikke så mange. En av dem er Filomeno Filas, midlertidig leder i barnebyen. Alle kaller ham pappa.

Muito obrigado! Tusen takk!

Det er vanskelig å holde gledestårene tilbake når man får en slik velkomst som kun sterke barnehender kan gi. Filomeno forteller at de gode klemmene er en del av arbeidshverdagen, og at han har omfavnet papparollen. – En far er ikke bare en som setter barn til verden, men også en person som oppdrar og gir omsorg. Jeg jobber med mødrene, barn og ungdom – og det er den største lykke for meg, sier han.

Han vet at bidragene fra Fagforbundets medlemmer er avgjørende for at de unge kan beholde troa på framtida.

– Bidragene utgjør en stor forskjell for livet til barna i barnebyen. Tusen takk (Muito obrigado!) for støtten dere gir oss. Her er vi sterkt knytta til hverandre og holder sammen, og det vil vi fortsette med, understreker han.

Baker seg ut av fattigdom

Det er ingen tvil om at bidragene fra Fagforbundets medlemmer omsettes i smil og glede - og ei trygg framtid. Støtten når ut til nærmere 2000 barn og unge. Litt over 100 av dem bor i barnebyen, og resten bor i lokalsamfunnet i nærheten. Det kan gå til et regntett tak, oppstart av ei systue eller midler til å dyrke grønnsaker.

Det er rikelig med gode historier. En av dem er 18-åringen Luis som har lagt all sin tid og energi i å starte opp et bakeri. Det var ikke gitt at det skulle bli slik. Ikke er det enkelt å finne nok ressurser til å starte opp egen virksomhet, og det er heller ikke gitt at et ungt hjerte banker for å bake boller og rundstykker.

– Jeg hang med feil folk, for å si det slik, og kom på et feil spor i livet. Nå har jeg brutt med de dårlige vanene og funnet ny mening i livet, forteller han.

Bakeriet gir jobb til fem unge voksne. Luis har satt alt annet til side. Nå er det baking som gjelder. Det har vist seg å bli en suksess, og det er det flere som har merket seg.

– Kameratene som jeg var med tidligere har sett at det kan være bedre å satse på en forretningsvirksomhet. Det er flott å se at jeg kan være et forbilde for de tøffe gutta i gata, legger han til.

Bli bidragsyter du også! Gå til sos-barnebyer.no/fagforbundet