Vi må dele på oppgavene

Hvis vi skal gjøre offentlige tjenester så gode som mulig, er vi helt avhengig av å fordele oppgavene mellom folk på en god måte.

12.12.2022
Sist oppdatert: 16.02.2023

Vi må bruke hele laget for å opprettholde kvaliteten i velferdstjenestene. Da må det være tillit mellom profesjonene.

Det må jobbes planmessig med oppgavedeling ved å kartlegge oppgaver og tilgjengelig kompetanse.

Bedre oppgavedeling gjør tjenestene mer robuste. Å ha flere medarbeidere å spille på for å løse en oppgave er alltid en gode.

Det handler ikke kun om kompetansepåfyll til enkelte yrkesgrupper eller fagpersoner, men å i større grad benytte den kompetansen som flere ansatte allerede innehar.

Løsninga på bemanningsmangelen i helse

De siste 20 åra har det blitt 40.000 flere over 80 år i Norge. Fra 2020 til 2040 er det ventet å bli 250.000 flere. Det skaper store utfordringer for bemanninga i helsesektoren.

I februar 2023 la Helsepersonellkommisjonen fram en rapport der de foreslår bedre oppgavedeling mellom yrkene som en av flere løsninger. Dette har Fagforbundet jobba for i flere år.

Bedre oppgavedeling innebærer for eksempel at sykepleiere kan overta oppgaver som leger gjør, og at helsefagarbeidere og helsesekretærer kan gjøre ting som sykepleiere gjør i dag.

En spesialrapport, laget på oppdrag fra arbeidstakerorganisasjonene Fagforbundet og Delta og arbeidsgiverforeningen Spekter, viser at det allerede foregår 29 ulike prosjekter med oppgavedeling på forskjellige sykehus.

Slik konkluderer rapporten:

«De fleste opplever at ny oppgavedeling utelukkende gir gevinster, i form av bedre utnyttelse av personell og økt jobbtilfredshet»

Suksessfaktorene

I rapporten identifiseres seks suksessfaktorer for bedre oppgavedeling:

1. Lederforankring
  2. Satsing på lærlinger
  3. Kartlegging av oppgaver, ansvarsfordeling og roller
  4. Informasjon og holdningsarbeid
  5. Opplæring, kompetanseutvikling og videreutdanning
  6. Økonomiske rammer

Se opptak av lanseringsseminaret under.