Kompetanse må eies og utvikles

Trygge ansatte i faste og hele stillinger har den beste kompetansen.

12.12.2022
Sist oppdatert: 15.02.2023

Den viktigste ressursen i offentlig sektor er folka som jobber der. Derfor må det satses på kompetanseutvikling og samarbeid på tvers.

Det er økonomisk lønnsomt å utvikle og investere i faste ansatte fremfor å leie inn kompetanse for kortere perioder. Hyppig bruk av midlertidig ansatte krever mye ressurser til rekruttering, opplæring og utvikling.

Midlertidige og deltidsansatte blir heller ikke involvert i prosesser på arbeidsplassen i like stor grad som ansatte i hele og faste stillinger, og får mindre mulighet for å være med på å bestemme. Arbeidsgiver har ikke de samme forplikteslene overfor vikarer, og de blir ikke med på kompetansehevinga.

Det må sikres en god nok grunnbemanning. Slik unngår man stress og for dårlig  tid til å løse oppgaver på en god måte. Nok folk på jobb til enhver tid er en forutsetning for at offentlige tjenester skal ha god kvalitet.

Ansattes yrkesstolthet og motivasjon henger også tett sammen med tilknytningen i arbeidslivet. Trygge ansatte har bedre forutsetninger for å bidra til å utvikle tjenestene til det beste for innnyggerne.

Eksempel: Brukte ansattes kompetanse til å utvikle ny trikk

Oslos nye trikker har fått skryt for en imponerende effektiv passasjerflyt. Det skyldes at det var ansatte fra samtlige av Sporveiens faggrupper, og ikke innleide konsulenter, som sammen utviklet de nye trikkeløsningene.

Blant annet trikkeførere, mekanikere, renholdere, kundebehandlere og trafikkledere fikk tillit til å bruke konkret erfaring og sin særegne kompetanse – og fikk utviklet trikken mer optimalt for passasjerene.

– Det er viktig å ha med dyktige folk som jobber med dette til daglig, sier Ola Floberg, leder av Oslo sporveiers arbeidforening til Fagbladet.

Les hele saken om hvordan de ansatte utviklet trikken her (fagbladet.no.