Det må bli bedre samarbeid på arbeidsplassen

Gode beslutninger tas på grunnlag av god informasjon. Da må hele arbeidsplassen involveres.

12.12.2022
Sist oppdatert: 13.01.2023

Får å utvikle gode velferdstjenester er det avgjørende at det er et godt samarbeid og tillit mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Uten kunnskapen og erfaringene til de som jobber tettest på innbyggerne, kan ikke ledelsen fatte beslutninger som gir et best mulig tilbud til de som trenger det. Derfor er det viktig at ansatte får mulighet til å ta del i dette arbeidet.

Partssamarbeid på arbeidsplassen skjer mellom tillitsvalgte for de ansatte, lokalt verneombud og representanter for ledelsen, og er et viktig verktøy i tillitsarbeidet. En forutsetning for godt partssamarbeid, medvirkning og medbestemmelse er at de tillitsvalgte har tid og mulighet til å forankre sitt arbeid blant medlemmene. Det krever involvering før beslutninger skal tas.

Grunnlaget for samarbeidet er Hovedavtalen. Det er her rammene for medbestemmelse fastsettes.

I kommunene er det trepartssamarbeidet mellom politisk valgte, administrative lederere, tillitsvalgte og verneombud som er gjeldende.

Her finner du en praktisk håndbok for utvikling og tillitsbygging ved hjelp av trepartssamarbeid.

Bedre tjenester, arbeidsmiljø og lønnsomhet

Det er forskningsmessig dokumentert at ansattes medvirking gir innovative løsninger, bedre arbeidsmiljø og ikke minst er lønnsomt.

Fagforbundet har i mer enn to tiår jobbet for å forbedre arbeidshverdagen og tjenesteleveransen i norske kommuner. I 2017 ble det påbegynt et forskingsprosjekt i regi av Fagforbundet og Sintef hvor man undersøkte hva man kan lære av trepartssamarbeid. Det innebærer at ledere, tillitsvalgte og verneombud jobbet enda tettere for å utvikle arbeidsplassen.

I Eid barnehage i Melhus kommune fant man blant annet at sykefraværet da gikk fra 20 til 7 prosent. Det er bra for barna, ansatte og kommuneøkonomien.

Se hele rapporten: Trepartssamarbeid som drivkraft i kommunal tjenesteutvikling