Prisen går opp for pensjonister

Leder av pensjonist- og uføreutvalget Fagforbundet,  Gerd Eva Volden, forsikrer pensjonistmedlemmene om at det fremdeles er gunstig å være medlem.

Leder av pensjonist- og uføreutvalget Fagforbundet, Gerd Eva Volden, forsikrer pensjonistmedlemmene om at det fremdeles er gunstig å være medlem. (Foto: Birgit Dannenberg)

Etter landsmøtevedtaket om billigere medlemskap satser Fagforbundet på å få flere medlemmer og øke tariffmakta. Men medlemskapet blir ikke billigere for alle. Pensjonistene får en økning. - Usolidarisk, mener pensjonistleder Gerd Eva Volden. - Fremdeles billig, understreker nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

05.12.2022 av Andrè Haugen / Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 08.12.2022

Gerd Eva Volden, nyvalgt leder av Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg, har hatt mange henvendelser fra pensjonistmedlemmer som opplever økningen som urettferdig. Mange pensjonister blir rett og slett sinte når de hører at kontingenten skal opp for dem, men ikke for yrkesaktive.

- For dem hjelper det ikke akkurat at Fagforbundet reklamerer for billigere medlemskap fra nyttår. Vi sier at hele laget skal med, men vi har også over 130 000 pensjonister og uføre på det laget.

Hva tenker du om vedtaket som ble gjort på landsmøtet om kontingent?

- Det er jo ikke et vedtak jeg applauderer, for å si det sånn. Når det gjelder å senke kontingenten for yrkesaktive så synes jeg det var litt tidlig å ta så mye så raskt. Jeg er av den mening at produktets kvalitet burde telle mer. Når det gjelder økningen for pensjonister og uføre, så kom det brått på. For mange har det ikke all verdens å si, men for de som har aller minst, som i mange tilfeller er damer som har jobbet deltid, betyr de hundrelappene noe, sier Volden.

Fraråder på det sterkeste å melde seg ut

Pensjonistlederen er heller ikke begeistret for at det nå vil bli innført kontingent også for de over 75.

Hva sier du til de som vil melde seg ut?

- Mange er sinte, og spør hvor solidariteten er til de som har vært medlemmer lenge og betalt inn gjennom et helt yrkesaktivt liv. Men når det er sagt, så har vi veldig gode fordeler, tross alt, og det blir en viktig oppgave å formidle nettopp det framover. Det er viktig at de som er opprørte ikke melder seg ut, for da mister de blant annet innboforsikring - og det er vanskelig å finne et rimeligere alternativ.

Et nødvendig grep

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, understreker at dette er et grep som må tas.

landsmøte
Odd-Haldgeir Larsen redegjorde for hvorfor det er nødvendig å sette opp kontingenten for pensjonister på landsmøtet i oktober. (Foto: Werner Juvik)

- På landsmøtet i 2022 ble det vedtatt kontingenten til pensjonister og uføre skal justeres opp. Det er fordi andelen pensjonister i Fagforbundet øker – fra dagens 130.000 til 160.000 i 2030, sier Larsen.

I dag betaler pensjonister og uføre mye mindre for medlemskapet sitt enn det koster forbundet. Til tross for at prisen stiger noe, koster ikke medlemskapet mer enn hva du må regne med å betale for en vanlig innboforsikring.

- Som medlem av Fagforbundet får du en av de desidert beste innboforsikringene. I tillegg får du medlemskap i Pensjonistforbundet, Fagbladet, tilgang på alle andre medlemsfordeler hos LOfavør og medlemskap i Fagforbundets stønadskasse. Det er selvsagt forståelig at en økning i prisen oppleves ugreit, men jeg håper at alle ser at fordelene ved medlemskapet er verdt det. I forhold til hva du får igjen er det fremdeles billig å være medlem i Fagforbundet – uansett om du er i jobb eller ei, sier Larsen.

Minner om alle de gode fordelene

Der er nestlederen og pensjonistlederen helt enige.  Nå må forbundet være gode på å minne om hvor mange gode fordeler pensjonister og uføre har. Fordelene har ikke endret seg: innboforsikring, stønadskassa (gravferdsstøtte), Fagbladet, kollektivt medlemskap i Pensjonisforbundet som inkluderer bladet Pensjonisten og sist, men ikke minst, tilbudet pensjonistmedlemmene kan benytte seg av i lokal fagforening, som for eksempel turer og samlinger.

- Når folk får en god forklaring og blir minnet på hva kontingenten faktisk inneholder så roer de aller fleste seg. Jeg tror det skal bli bra når dette får sunket inn og folk skjønner hva det innebærer, sier Gerd Eva Volden.

Endringene i kontingenten vil bli endelig vedtatt på landsstyremøtet i midten av desember, under budsjettvedtak.