Fagforbundet anbefaler alle helsearbeidere å ta influensavaksine

Fagforbundets Iren Luther har selv tatt årets influensavaksine

Fagforbundets Iren Luther har selv tatt årets influensavaksine (Foto: Privat.)

Kun 3 av 10 helsearbeidere har tatt årets influensavaksine. Fagforbundet har over 400 000 medlemmer, mange av dem i helse og omsorg, og vi oppfordrer alle til å ta vaksinen.

02.12.2022
Sist oppdatert: 05.12.2022

– Altfor få helsearbeidere har tatt influensavaksinen og det bekymrer meg. Dette handler om å beskytte sårbare pasienter og seg selv, sier Iren Luther som er leder av yrkesseksjon for helse og sosial i Fagforbundet.

– Jeg oppfordrer alle våre medlemmer som jobber innen helse og omsorg å ta vaksine så fort som mulig, sier Luther.

Trygg vaksine med få bivirkninger

Det er en klar anbefaling fra Helsenorge og Folkehelseinstituttet om å ta vaksinen, og de oppgir at det er en trygg vaksine som gir svært få bivirkninger.

– Influensasesongen er i gang og dette kan sammen med en økning av koronasmittede skape utfordringer i helsevesenet. Tiden for å ta influensavaksine er nå, og vi håper flere av våre medlemmer tar den så fort de kan, sier Luther.