Kl. 07:00 Meklinga fortsetter Tvungen mekling i barnehagestreiken

Fagforbundets forhandlingsleder, Anne Green Nilsen, på vei til Riksmekleren, oppmuntret av et hundretalls streikende i gatene rundt lokalene til Riksmekleren. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Klokka 15.00 møtes partene i streiken til tvungen mekling. Det er tredje mekling etter at man ikke kom til enighet i årets lønnsoppgjør for private barnehager i PBL.

15.11.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.11.2022

Fra mandag 14. november er totalt over 3600 barnehageansatte ute i streik. Konflikten handler i stor grad om pensjon. Selv om det mekles vil streiken pågå for fullt inntil et eventuelt resultat foreligger. I en streik er det alltid tvungen/obligatorisk mekling tretti dager etter at streiken er iverksatt.

– Vi går inn i meklinga med håp om å finne en løsning, slik at de ansatte og barna kan få komme tilbake i barnehagen igjen.  Vi vet at streiken har rammet foreldre og barn hardt og er veldig glade for all støtten de ansatte får fra foreldre til tross for at mange er i en vanskelig situasjon, sier Anne Green Nilsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Svært vanskelige spørsmål

– Vi opplever svært stor streikevilje blant medlemmene for å få på plass en pensjon som den i offentlige og andre private barnehager.

Hun understreker at det er svært vanskelige spørsmål som må avklares før streiken kan avsluttes, men at det selvsagt er målet å komme til enighet med PBL i løpet av meklingen

Fagforbundet både forhandler og streiker sammen med Utdanningsforbundet og Delta.