500 nye ut i barnehagestreik fra mandag

Godt streikesamhold i Bodø: f.v Eli Toftebakk, leder av Fagforbundet Bodø, Ann-Merethe Larsos Kristensen, Fagforbundet Nordland, Lene Cathrin Ellingsen, Tom Sivertsen og Hege Joakimsen holder humøret oppe. (Foto: Marianne Billing)

Trapper opp: Fagforbundet og Utdanningsforbundet tar ut over 500 nye medlemmer i streik fra 14. november. Da vil det totalt være over 3600 barnehageansatte ute i streik.

09.11.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.11.2022

– Dette er en kamp vi må ta nå. Vi gir oss ikke før ansatte i PBL-barnehagene får like god pensjonsordning som de har i offentlige og andre private barnehager.

– Vi vet at det er at mange foreldre og barn som blir rammet. Det er beklagelig, men vi takker for all støtten vi har fått, spesielt fra alle foreldre med barn i barnehagene, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundet, Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet og Trond Ellefsen i Delta.

Flere må stenge driften

Fagforbundet tar ut 276 nye medlemmer og Utdanningsforbundet 236, noe som vil føre til at flere barnehager må stenge driften helt. Det nye uttaket har flest i Oslo og Bergen. I tillegg er Bærum, Sandnes, Trondheim, Bodø, Ullensaker og Øygarden med i neste ukes opptrapping. Delta tar ikke ut flere i streik i denne runden.

Streikeuttaket trer i kraft mandag 14. november. Streiken går da inn i sin femte uke.

Etter at frivillig mekling 7. og 8. november ikke førte fram, blir neste kontakt mellom partene tvungen mekling 15. november. Tvungen/obligatorisk mekling er lovpålagt etter 30 dagers streik.

Det er tre arbeidstakerorganisasjoner som står sammen i streiken – Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta.

Se komplette uttakslister nederst vedlagt. NB! Separate lister fra Fagforbundet og Utdanningsforbundet (med forbehold om mindre justeringer fram mot 14. november).