Barnehagestreiken fortsetter: – Ingen vilje fra PBL

Forhandlingslederne fra arbeidstakerorganisasjonene er på vei til første møte på dag 2 av frivillig mekling. f.v: Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet), Anne Green Nilsen (Fagforbundet), Trond Ellefsen (Delta) (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Tirsdag formiddag gikk partene i barnehagestreiken fra hverandre uten resultat. Barnehagestreiken fortsetter dermed - med fornyet styrke fra 9. november. – Vi beklager overfor de som blir rammet, men PBL ga oss ikke noe annet valg, sier forhandlingslederne Anne Green Nilsen, Fagforbundet, Terje Skyvulstad, Utdanningsforbundet og Trond Ellefsen, Delta.

08.11.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.11.2022

En samlet arbeidstakerorganisasjon innrømmer at de er svært skuffet.

– Streiken skaper krevende hverdager for foresatte og barn. De som jobber i PBL-barnehagene savner barna, og ønsker seg tilbake.

Les mer om streiken i private barnehager

– Dessverre er ikke det mulig, og streiken fortsetter. PBL mangler vilje til å løse denne konflikten, og viser knapt noen tegn til å komme oss i møte slik at PBL-ansatte får de samme pensjonsvilkårene som nesten alle andre barnehageansatte har, kommunalt og privat, sier forhandlingsleder fra Fagforbundet, Anne Green Nilsen, Fagforbundet.

– Vi er overrasket over at de igjen demonstrerer så liten vilje til å møte pensjonskravet vårt, ikke minst når vi vet at de har råd til det. Så har vi ikke noe annet valg enn å fortsette å streike, sier en samlet arbeidstakerside.

Ordningen er vanlig i privat næringsliv

Fagforbundets, Utdanningsforbundets og Deltas forhandlingsledere mener PBLs argumentasjon om at en ny pensjonsordning vil bli for dyr, faller på sin egen urimelighet.

– Hvis ordningen hadde vært så kostbar som PBL hevder, hvordan er det da mulig at så mange andre private barnehager har en slik pensjonsordning? Det gir ingen mening. PBL har råd – hvis de vil. Det er ikke for dyrt å gi ansatte i PBL-barnehager en anstendig pensjon. Både vi og PBL vet at de private barnehagene får dekket utgiftene til pensjon gjennom overføringer fra det offentlige.

Ansatte risikerer å tape store summer på dagens pensjonsløsning i PBL. Mange vil få 50 – 70 000 kroner mindre utbetalt i pensjon hvert år sammenliknet med ansatte i offentlige barnehager.

Mekler sammen – streiker sammen

Streiken fortsetter, med økt styrke fra onsdag 9. november. Da vil totalt over 3100 ansatte være ute i streik fra alle tre arbeidstakerorganisasjoner.

Partene møtes igjen til tvungen mekling 15. november.

– Det er svært stor streikevilje blant barnehageansatte. Våre medlemmer er klare til å fortsette kampen for en anstendig pensjon. Vi håper PBL kjenner på ansvaret for denne konflikten.