PBL-streiken: Frivillig mekling på mandag - OPPDATERT: fortsetter tirsdag

Fagforbundets Anne Green Nilsen (her fra onsdagens streikemarkering foran Stortinget) og de andre forhandlingslederne fra Utdanningsforbundet og Delta møter PBL hos Riksmekleren på mandag. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

OPPDATERT: Mekling fortsetter i morgen, tirsdag, klokka 12.00. Partene i barnehagestreiken er enige om å møtes til frivillig mekling mandag 7. november. Selv om det mekles vil streiken pågå for fullt inntil et eventuelt resultat foreligger.

04.11.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.11.2022

Oppdatert 7. november kl 22.08:

– Partene har akkurat blitt enige om å ta en pause i forhandlingene til i morgen klokken 12. Da gjenopptas meklingen her hos Riksmekleren, skriver mekler Geir Engebretsen til VG.

Partene har hatt flere uformelle samtaler i løpet av barnehagestreiken, og etter sist torsdag ble samtalene vurdert som såpass konstruktive at partene ble enige om å gå inn i en frivillig mekling.

– I en streik er det slik at partene må snakke sammen for å forsøke å nå en løsning. Noen ganger lykkes man ikke alltid i første runde. Streiken må pågå for fullt inntil det foreligger et meklingsresultat, sier Anne Green Nilsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Svært vanskelige spørsmål

Hun understreker at streiken fortsetter helt til de er i mål. Sammen med Fagforbundet mekler også Utdanningsforbundet og Delta. En samlet arbeidstakerside understreker alvoret i en felles uttalelse:

– Det er svært vanskelige spørsmål som må avklares før streiken kan avsluttes, men selvsagt er målet å bli enige i løpet av meklingen. Det sier en samlet arbeidstakerorganisasjon ved forhandlingslederne Anne Green Nilsen, Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet) og Trond Ellefsen (Delta).