I havn i krevende kirkeoppgjør

Thore Wiig Andersen, Leder Fagforbundet teoLOgene

Thore Wiig Andersen, Leder Fagforbundet teoLOgene (Foto: Gjøa Kristine Aanderaa)

I følge Fagforbundets forhandlingsleder Karianne Hansen Heien var forhandlingene veldig krevende. - Vi kom til enighet, og til tross for at vi ikke fikk gjennomslag for alle våre viktige krav, er det en god helhet, sier hun om det anbefalte resultatet.

29.10.2022 av Thore Wiig Andersen
Sist oppdatert: 29.10.2022

Lønna heves med mellom 12 000 og 34 000 kroner for alle ansatte. Det blir et løft for nyansatte fordi de to nederste trinnene på ansiennitetsstigen fjernes (med unntak av lønnsgruppa 1) slika at alle som ligger her løftes til det gamle 6-års trinnet.

Ansatte i kap 4.6 får et tillegg på 2,6 prosent av lønna. Her skal det også føres lokale forhandlinger med virkning fra 1. juli. Ansatte i kapittel 4.7 får et tillegg på 2,48 prosent. ( rettsubjektet).

Ikke enighet om tilleggslønn

- Vi ble ikke enighet om nye felles satser på tilleggslønn - det skal behandles i egen nemd, men vi ble enige om prinsipper for kompensasjon ved et eventuelt tap, sier Karianne Hansen Heien. Hun understreker at samtalene om og arbeidet med å utvikle et nytt lønnssytemi KA-området vil bli viderført inn i denne tariffperioden.

Ansiennitetsregler og etter- og videreutdanning

Ansiennitetsreglene endres også slik at all offentlig og privat ansiennitet regnes inn. - Så er vi veldig glade for at gjennomført etter- og videreutdanning gir opprykk til ny stillingskode, avslutter Fagforbundets forhandlingsleder.

teoLOgenes leder fornøyd med helheten i oppgjøret

teoLOgenes leder Thore Wiig Andersen satt i Fagforbundet forhandlingsdelegasjon. Han  forteller på morgenskvisten lørdag at det var mange vanskelige tema som gjorde det nødvendig med tilsammen hele fire forhandlingsdager. Siste dag ble en sittende hele natta igjennom til morgenkvisten.  Resultatet ble at en følger frontfaget  på 3,84. Uenighet rundt tilleggslønn var avtalt på forhånd at skulle avgjøres i nemd, og det ble også resultatet på dette forhandlingsområdet. Disse spørsmålene vil derfor avgjøres senere, sier Andersen.

Nå skal resultatet på uravstemming og medlemmene skal avgjøre. Andersen anbefaler resultatet ovenfor teoLOgenes medlemmer.