Ny opptrapping av barnehagestreiken

Streikemarkering i Oslo

Streikemarkering i Oslo (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Om lag 2400 ansatte vil være i streik i PBL-barnehagene fra onsdag 2. november etter at Fagforbundet trapper opp streiken med ytterligere 97 medlemmer fra onsdag neste uke.

27.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.10.2022

– Vi trapper opp barnehagestreiken fordi arbeidsgiverne ikke har noen vilje til å gi de ansatte en rettferdig pensjon, selv om barnehageeierne absolutt har råd til dette, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen i Fagforbundet.

Streiken trappes opp fra onsdag 2. november. Fagforbundet tar ut 97 nye medlemmer fordelt på 55 barnehager spredd over hele landet, fra Bodø til Kristiansand. Dermed da vil om lag 2400 medlemmer fra Fagforbundet, Delta og Utdanningsforbundet være i streik for en rettferdig pensjon. Cirka halvparten av dem er Fagforbundet-medlemmer.

Les mer om streiken i barnehagene

PBL hevder at en likebehandling av PBLs barnehageansatte og offentlig ansatte vil true økonomien i barnehagene. Vi i Fagforbundet mener PBL overdriver kostnadsutfordringene. De private barnehagene får et tilskudd til driften på minst ti prosent av lønnsmassen og i de aller fleste tilfellene vil det være tilstrekkelig til å dekke kostnadene til pensjonsordningen vi har avtalt og som arbeidstakerorganisasjonene nå krever innfridd.

Massiv støtte til streiken

– Våre medlemmer i barnehagene opplever sterk støtte når de står streikevakt. Det virker som folk forstår at de streikende har et rimelig krav, nemlig at ansatte i private barnehager skal ha en pensjon som er like god som dem som jobber i kommunale barnehager, sier Green Nilsen.

Fagforbundet er Norges største arbeidstakerorganisasjon med mer enn 400.000 medlemmer. Mange av dem jobber i offentlige eller private barnehager.