Mekling på overtid for private helse- og omsorgsvirksomheter

Mekler Tine Kari Nordengen tar imot partene i meklingen mellom NHO Service og Fagforbundet. (Foto: Geirmund Jor)

Mandag startet meklingen mellom Fagforbundet og NHO Service og Handel om tariffoppgjøret for private helse- og omsorgsvirksomheter.

24.10.2022 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 05.12.2022

Oppdatering klokka 03.50: Meklingen fortsetter på overtid

Avtalen gjelder ansatte innen privat helse og omsorg. Fagforbundet har til sammen 837 medlemmer omfattet av helse- og omsorgsoverenskomsten. FO har 63 medlemmer.

Streik fra tirsdag?

Meklingen har frist midnatt natt til tirsdag. Hvis partene ikke blir enige i løpet av meklingen vil medlemmene være i streik fra arbeidstidens begynnelse tirsdag 25. oktober.

17 i streik

Fagforbundet og Fellesorganisasjonen har tatt ut i alt 17 medlemmer i en eventuell streik, 16 fra Fagforbundet og en fra Fellesorganisasjonen. Disse er fordelt på i alt fire virksomheter.

Virksomhetene som blir rammet er:

• Careium Norge as, Oslo
  • Ringen rehabiliteringssenter, Moelv
  • Stiftelsen Finnmarkskollektivet, Langfjordbotn og Alta
  • Vigør rehabiliteringssykehus, Tromsø

Vil ha et lønnsoppgjør på linje med resten av arbeidslivet

- Dette oppgjøret handler først og fremst om å sikre medlemmene våre et lønnsoppgjør på nivå med det andre i arbeidslivet har fått i år, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

Opptrapping fra 29. oktober

Dersom partene ikke kommer til enighet har Fagforbundet allerede meldt at streiken vil bli trappet opp fra arbeidstidens begynnelse 29. oktober. Da blir nye 38 medlemmer tatt ut i streik.

Virksomheter som blir rammet ved en eventuell opptrapping er:

• Blå Kors Klinikk rus og avhengighet Tjeldsund AS, Tjeldsund
  • Helsepartner Rehabilitering Nord-Norge, Alta og Skibotn