Barnehagestreiken trappes opp fra torsdag

Fra torsdag 20. oktober dobles antallet streikende i private barnehager.

Fra torsdag 20. oktober dobles antallet streikende i private barnehager. (Foto: Sandnes 1970 / mostphotos)

Arbeidstakerorganisasjonene varsler en opptrapping av streiken i private barnehager allerede fra torsdag 20. oktober, med en dobling av antall streikende. Nytt streikeuttak er klart.

17.10.2022
Sist oppdatert: 18.10.2022

Natt til lørdag 15. oktober ble det brudd i meklingen med PBL. Det er Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta som nå sammen streiker om en anstendig pensjon for ansatte i PBL-barnehager. Fra før av er det tatt ut om lag 1000 barnehageansatte i streik fra mandag 17. oktober. På torsdag tas ytterligere 1000 ansatte ut i streik. Av disse er 492 Fagforbundet-medlemmer.

Les mer om barnehager i streik

- Dette er en streik for rettferdighet og kampviljen er stor! Barnehageansatte er på ingen måte blant lønnsvinnerne i Norge og nå vil PBL nekte oss en anstendig pensjon i tillegg, sier Anne Green Nilsen Fagforbundet.

Om streikeuttaket i PBL

Se oversikt over antall streikende og barnehager i listen under.

Listen for 2. uttak gjelder fra arbeidstidens start 20. oktober 2022.

Steder hvor uttaket gjelder: Bodø, Trondheim, Bømlo, Ålesund, Kristiansand,Stavanger,Sandnes, Bergen, Oslo, Bærum, Ullensaker, Eidsvoll, Skien og Halden.

NB! Mindre justeringer kan forekomme i listene fram mot torsdag 20. oktober.