Mekling i PBL - det mekles på overtid

Forhandlingslederne for ansatte i PBL-barnehager: Trond Ellefsen, Delta, Terje Skyvulstad, Utdanningsforbundet og Anne Green Nilsen, Fagforbundet. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Klokka 10.00 fredag 14. oktober tok partene i PBL-meklinga hverandre i hånda hos Riksmekleren. Det er knyttet stor spenning til pensjonsspørsmålet.

14.10.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 14.10.2022

Hvis ikke partene blir enige innen midnatt fredag 14. oktober blir det streik i private barnehager mandag morgen.

Se hvor det kan bli streik fra mandag.

- I utgangspunktet er vi her for å løse dette, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

Uenige om pensjon

Partene har vært uenige om pensjonordning gjennom flere lønnsoppgjør, men fikk på  plass den såkalte barnehagepensjonen i 2019. Det ble inngått et kompromiss der arbeidstakerne gikk med på å midlertidig betale en høyere andel av forsikringspremien enn det som er vanlig i slike ordninger. Fordelingen av kostnader er, i tillegg til AFP-ordning, de største utfordringene fra da de ordinære lønnsforhandlingene brøt sammen tidligere i høst.

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta mekler sammen på arbeidstakersiden, mot arbeidsgiverorganisasjonen PBL. Mekler er Inger-Marie Landfald.