Til hovedinnhold

Storrengjøring i Posten og Bring – fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene

Fagforbundet Post og finans har vunnet en stor seier når Posten går fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene.

Fagforbundet Post og finans har vunnet en stor seier når Posten går fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene. (Foto: Jan Lillehamre)

– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

12.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.10.2022

Fagforbundet Post og finans har i mange år jobbet for at Posten og Bring skal ha faste ansatte, også i denne delen av virksomheten. Nå endrer Posten endelig sin driftsmodell.

Fast ansettelse er trygghet for sjåfører og selskapet

– Med faste ansatte får vi et fagmiljø blant sjåførene som vil gi mer kvalitet i Postens og Brings tjenester. Det gir oss en større mulighet til å følge opp at sjåførene har trygge lønns- og arbeidsvilkår, sier Øiahals som vil jobbe for at de 200 nyansatte organiserer seg.

I varebilbransjen har det vært utstrakt bruk av enkeltpersonsforetak. Sjåførene har ikke hatt tryggheten som ligger i et ansettelsesforhold med blant annet regulert arbeidstid, pensjonsrettigheter, opptjente feriepenger og retten til sykepenger.

Gerd Øiahals  leder av Fagforbundet Post og finans
Gerd Øiahals leder av Fagforbundet Post og finans (Foto: Birgit Dannenberg)

Ber regjeringa regulere varebilbransjen

Faste ansettelser i Posten og Bring vil ikke løse alle problemer i bransjen og regjeringa må komme med reguleringer. Fagforbundet Post og finans har gitt innspill til regjeringa om å få registrerings- og godkjenningsordninger, kjøre- og hviletid og arbeidstidsbestemmelser uavhengig av bilens tyngde.

– Vi krever fortgang i regjeringas arbeid slik at det blir like konkurransevilkår i bransjen. Det hjelper ikke å ha faste ansatte og tariffavtale dersom man taper alle anbud mot useriøse som kan by under, sier Øiahals.

Fagforbundet oppfordrer forbrukerne til å gjøre bevisste valg av leverandør.

– Det er ingenting som heter gratis frakt og retur, det er alltid noen som må ta kostnadene. Til nå er det sjåførene som har tatt regninga i form av dårligere lønns- og arbeidsforhold, sier Øiahals og oppfordrer forbrukere til å handle hos selskap som bidrar til ordna forhold i bransjen.

– Vi er glade for at de som kjører for Posten og Bring får ryddige lønns og arbeidsforhold, sier hun.

Les også:

Budene får kortere dager (Klassekampen)

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?