Barnehageansatte strømmer til Fagforbundet før mekling

Mange ansatte i private barnehager har sett nytten av å ha Fagforbundet i ryggen den siste tiden. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Om kort tid blir det klart hvor mange som blir tatt ut i en eventuell streik i private barnehager. Siden bruddet i forhandlingene med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) har nærmere 100 ansatte meldt seg inn i Fagforbundet.

29.09.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 29.09.2022

14. oktober er det mekling mellom PBL på arbeidsgiversida, og Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta på arbeidstakersida. Fire dager i forveien, 10. oktober klokken 14.00, blir det klart hvor mange som eventuelt kan bli tatt ut i streik.

Forhandlingene brøt sammen 30. august, og siden den gang er det mange som har sett nytten av å være medlem i Fagforbundet.

–  Det er først og fremst positivt med nye medlemmer! Vi tror dette skyldes at det er jobbet godt lokalt, slik at barnehageansatte ser at det er hensiktsmessig for dem å være medlem av Fagforbundet, sier May-Britt Sundal, AU-medlem og leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

– Samtidig blir fordelene av å være medlem tydeligere når det oppstår uenighet med arbeidsgiver. Ved å stå sammen får de ansatte større innflytelse over egne lønns- og arbeidsvilkår, legger hun til.

Da det ble brudd i forhandlingene meldte Fagforbundet umiddelbart plassoppsigelse for 8500 ansatte ved 1745 barnehager. Antallet vil nå øke, ettersom arbeidsgiver må få varsel om plassoppsigelse for at de nye medlemmene skal få støtte under en eventuell streik.

Streik verver

– Det er en naturlig reaksjon når man melder plassoppsigelse, og folk innser at man faktisk kan bli permittert. Da får man ikke støtte noen steder, så da lønner det seg å være medlem av Fagforbundet, sier Grethe Sørensen, leder av den nasjonale konfliktberedskapen.

– Det er ingen tvil om at vår tariffmakt ligger i å kunne ramme arbeidsgiver. Det kan øke presset på organisasjonen slik at vi får innfridd kravene.

Medlemstilstrømmingen er en trend vi har sett over tid, påpeker Sørensen. I forbindelse med høstens mekling i oppgjøret for Posten Norge fikk vi mange nye medlemmer, og det samme så man underveis i kulturstreiken i fjor.

– Streik eller fare for streik kan absolutt virke vervende.

Uenighet om pensjon var grunnlaget for brudd i forhandlingene tidligere i høst.