Det er den draumen me ber på

Møte med kulturministeren tidligere i år

Møte med kulturministeren tidligere i år (Foto: Fagforbundet)

Jeg vet ikke om Olav H. Hauge hadde arbeiderbevegelsen i tankene da han skrev diktet «Det er den draumen», men for meg sier noe om hvorfor så mange av oss som er med i Fagforbundet, har valgt å engasjere oss i yrkesfaglig og yrkespolitisk arbeid.

22.09.2022 av May-Britt Sundal, leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 22.09.2022

Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje,
at det må skje –
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at berget skal opna seg,
at kjeldor skal springa –
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um

- Olav H. Hauge

Vi har alle en drøm om å påvirke samfunnet i en retning som vi mener er bra for arbeidsfolk. Vi drømmer om retten til heltid, å ha nok folk på jobb, anerkjennelse for kompetansen vi sitter på og muligheten til faglig og personlig utvikling.

Det er selvsagt ikke nok å drømme! Ingen ting kommer av seg sjøl, og vi forstår at vi må jobbe langsiktig og systematisk for å komme nærmere målet: at noko vedunderleg skal skje. Vi må forklare, dytte, lirke, påvirke, kjempe og vise i praksis hva vi vil oppnå.

Og kamerater, det gjør vi sammen! Landsmøtet og landskonferansene nærmer seg med stormskritt. Her skal vi konkretisere drømmen vi bærer på. Forene kreftene og stake ut kursen videre. Drømmen om et bedre samfunn realiseres ikke gjennom et enkeltpersonforetak, men er summen av felles innsats og felles kamp, over tid. Det realiserer gjennom vårt engasjement i Fagforbundet.