Fagforbundet står skulder ved skulder med palestinske bønder og fiskere

UAWC, Fagforbundets viktigste partner i arbeidet med å støtte palestinske bønder og fiskere, har blitt urettmessig terrorstemplet og forsøkt nedstengt av israelsk militære. Fagforbundet og Norsk Folkehjelps ambassadør-delegasjon til Palestina besøkte 31. august UAWCs ledelse i nye kontorlokaler.

09.09.2022
Sist oppdatert: 09.09.2022

UAWC (Union of Agricultural Work Committees) organiserer og understøtter 50 landbrukskomiteer med rundt 20 000 medlemmer - bønder og fiskere på Vestbredden og i Gaza.

UAWCs kontor i Ramallah ble 18. august stormet, gjennomsøkt og blokkert med en jernplate av israelske soldater. UAWC nekter å la seg kue, og flyttet umiddelbart etter blokkeringen av kontoret til nye lokaler. Fagforbundet og Norsk Folkehjelps ambassadør-delegasjon til Palestina, med 12 deltagere, var først ute med å besøke de nye kontorlokalene 31. august.

Før ambassadør-delegasjonen møtte UWACs ledelse i de nye kontorene, holdt Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg følgende glødende appell foran den blokkerte døra:

"Vi star her ved døra til Union of Agricultural Work Committees  - den viktigste partnerorganisasjonen Fagforbundet har gjennom samarbeidet med Folkehjelpa.

En organisasjon som har imponert oss gjennom tolv år med å få folk til å dyrke jorda, på tross av alle vanskeligheter okkupasjonsmakta lager.

Som en organisasjon som støtter fiskerne som fortsetter fisket samme hva okkupasjonsmakta gjør med fiskerigrenser og ødeleggelse av fartøyer.

Denne organisasjonen fungerer så godt at palestinerne under okkupasjonen faktisk er i stand til å gjøre motstand – to resist is to exist. De fortsetter å kunne leve.

Her er da den skjendige ordren om å stenge kontoret og gjøre denne flotte organisasjonen ulovlig.

Fagforbundet vil stå med UAWC videre – vi vil stå sammen med dem i kampen for deres rettigheter.

Takk."

English translation of the appeal:

We are standing here, by the front door of Union of Agricultural Work Committees, the single most important partner organization to us, Norwegian Union of Municipal and General Employees, in partnership with NPA.

UAWC as an organization, has continued to impress us through twelve years, by their incredible ability to support Palestinian farmers in their efforts to cultivate the land, despite every attempt by the occupation, to make farming impossible.

Because UAWC is an organization, who are steadfast in their support of Palestinian fishermen, no matter what the occupation does to sabotage their work conditions, through fishing limits or destroying fishing boats.

UAWC is an organization that is so accomplished, that it manages to support Palestinians achieve real resistance under occupation – to resist is to exist. Palestinians continue to live.

We stand here, in front of the disgraceful, Israeli military order to lock down, ban, and criminalize this great organization. Norwegian Union of Municipal and General Employees will stand shoulder to shoulder with UAWC, we will stand with you in your legitimate struggle for your rights. Thank you.