Ingen streik i Posten

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans.

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans. (Foto: Birgit Dannenberg)

Partene i meklingen i oppgjøret mellom Posten Norge og Fagforbundet ble enige natt til torsdag 8. september. Dermed blir det ingen streik.

07.09.2022
Sist oppdatert: 12.09.2022

– Det har vært en krevende mekling. Vi har fått fram et resultat som er tydelig bedre enn det som medlemmene stemte nei til. Vi har fått ferske penger som gir et solid løft. Vi har fått et generelt tillegg på 20 000.- til arbeidstakere med en årslønn lavere enn 571 428. Arbeidstakere med en årslønn på mer enn 571 429 gis et tillegg på 3,5 prosent. Begge deler med virkning fra 1.5., sier lederen for Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

Fagbrevtillegg

Resultatene som ble oppnådd i vårens oppgjør som blant annet fagbrevtillegg, endringer på lønnsrammene 63 og 66 og justering av normeringspott videreføres.

Partene er også enige om å nedsette et partssammensatt utvalg som skal se på stillingsstrukturen og konsekvensene av dagens stillingstitler og lønnsspenn i Posten Norge AS i løpet av 2023.

– Posten går veldig bra, og medlemmene krever sin del av overskuddet. Vi mener det bare skulle mangle. Under pandemien ble vi postfolk beskrevet som samfunnskritiske funksjoner. Økt netthandel ga medlemmene juletrafikk hele året. Vi forventa at vi skulle får vår del av dette overskuddet og det føler vi at vi har fått, sier Gerd Øiahals.

Riksmekler Mats Ruland ønsker partene velkommen til mekling
Riksmekler Mats Ruland loset partene til en løsning. (Foto: Kristian Brustad LO Stat)