Vidar Kristiansen er årets byggdrifter

Vidar Kristiansen har her nettopp mottatt den gjeve prisen for "Årets byggdrifter" fra nestleder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen. (Foto: Olav Strømmen)

Vidar Kristiansen fikk i dag overrakt prisen som årets byggdrifter 2022 – på selveste byggdrifternes dag. Den erfarne byggdrifteren jobber til daglig på Hjalmar Johansen videregående skole i Skien.

05.09.2022 av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Sist oppdatert: 07.09.2022

Vidar ble nominert av Fagforbundet Vestfold og Telemark fylkeskommunale forening, som både vektla faglig dyktighet og godt arbeid som plasstillitsvalgt og lokal leder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk.

Brenner for faget

Vidar har vist et stort engasjement for byggrifterfaget, blant annet ved å jobbe for at byggdrifterne i fylkeskommunen skal få mulighet til å ta fagbrev gjennom ordningen «fagbrev på jobb». Dette resulterte i et kursopplegg for teori til fagbrevet i samarbeid med arbeidsgiver og AOF i 2018. Snart kjøres det også i gang med en ny kursrunde, for de som ennå ikke har fått tatt fagbrevet.

Kristiansen har også jobbet for- og fått igjennom nye stillingsbenevnelser. I Vestfold og Telemark fylkeskommune er yrkestittelen vaktmester nå kassert. I stor grad takket være Vidar, heter det nå «byggdrifterleder», «byggdrifter med fagbrev» og «byggdrifter uten fagbrev».

Stålkontroll

Av kolleger beskrives Vidar som en som har stålkontroll på det faglige etter 30 års erfaring i fylkeskommunen. Dessuten er han en som kan ringes til, og som da «alltid» har vært borti det før og kan foreslå en løsning. Optimal drift, energisparing og godt innemiljø, er alle områder Vidar er særlig opptatt av. Han deler mer enn gjerne den solide kunnskapen sin med andre.

Gjør det lille ekstra

Hvis musikk, dans og drama-linjen på skolen trenger spesielle kulisser eller installasjoner, tar Vidar jobben med å lage dem. Han betyr også mye for arbeidsmiljøet, som en humørspreder som får folk på glid og skaper god stemning.

- Vidar er en strålende representant for både byggdrifterfaget og Fagforbundet, og denne prisen er fullt fortjent, konstaterte nestleder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen, da hun overrakte prisen til en svært overrasket vinner.

Både arbeidsgiver, kolleger og Fagforbundet ved fagforening, region og nasjonalt var representert på utdelingen.

Sammen med et diplom, som det synlige beviset på utmerkelsen, fikk vinneren overrakt både blomsterbuketter og en gavesjekk på 5000 kroner. I tillegg venter også dekket deltakelse på neste års Driftskonferanse for den heldige vinneren.

Vidar Kristiansen med diplom og gavesjekk midt i hjertet av bygget han drifter.
Vidar Kristiansen med diplom og gavesjekk midt i hjertet av bygget han drifter. (Foto: Olav Strømmen)