Enighet i energisektoren

Tariff 2022

Tariff 2022 (Foto: Fagforbundet)

Partene i energisektoren kom til enighet etter mekling på overtid.

02.09.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.09.2022

— Vi er fornøyde med å ha fått et viktig gjennomslag. Nå kan vi gå vekk fra en praksis der arbeidsgiver kan kreve at ansatte ubetalt skal bruke sin fritid på å reise til og fra anlegg, sier Bjørn Fornes, forhandlingsleder for EL og IT Forbundet.

El og IT Forbundet og Fagforbundet møtte Energi Norge til mekling etter forhandlingsbruddet i mai.

Resultatet innebærer også fire betalte hjemreiser med mulighet til å avtale ytterligere lokalt, en økning i minstelønnssatsene på rundt 5,3 % og et generelt lønnstillegg på 4 kroner fra 1. juni, hvor resten overlates til lokale forhandlinger.

Partene er også enige om at det på lokalt plan må utvikles et godt samarbeid for å sikre likestilling på arbeidsplassen.

Gjennom en ny bestemmelse vernes arbeidstakernes fritid, og det legges en terskel for hvor tilgjengelig de skal være for arbeidsgiveren gjennom ny teknologi.

Resultatet går nå til uravstemning.

Enighetsprotokoll