Med stikkbekken som slaginstrument

Innspilling av film for Fagforbundet

Filminnspilling i Fredrikstad. Mariell Karlsen foran med caps. (Foto: Ingvild Hunsrød)

– Nå er det nærbilder, få se game face! Tenk at jeg er høye strømpriser, bensinpriser og matpriser, roper koreograf Maria Voss til en gjeng rødkledde folk i et luftig lager i Fredrikstad.

31.08.2022 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 01.09.2022

Vi er på location for innspillingen av Fagforbundets nyeste film, og det går ikke stille for seg.

– Det er veldig gøy, men vi blir litt bløte, sier Mariell Karlsen. Vanligvis er hun ungdomstillitsvalgt i Viken, men i dag er hun statist og rytmist. Her brukes det meste som instrumenter. Oljefat med vann på toppen blir fint slagverk, samme med stikkbekken, koster, arkivskap og postkasser.

Resultatet skal bli en film som viser Fagforbundets bredde og styrke. Mange yrker sammen kan lage mye bråk. For alle som er i lagerhallen i Fredrikstad denne tirsdagen er det ingen tvil om det siste. Alle blir oppfordret til å ta på seg ørepropper, for her er lydnivået høyt.

– Hva er Fagforbundet? – Det er viktig.

I en pause forteller Mariell hvordan hun ble medlem, og aktiv i Fagforbundet. Hun startet som renholder, og da hun kom hjem spurte faren om hun hadde meldt seg inn i Fagforbundet.

Ungdomstillitsvalgt
Mariell Karlsen (Foto: Martine Grymyr)

– Hva er Fagforbundet, lurte hun på, og fikk kontant svar.

– Det er viktig.

Under en grøtfest på jobb ble hun hanket inn som ungdomstillitsvalgt, og selv om hun savner jobben som renholder, gir det energi å få dra på skolebesøk, stå på stand og hjelpe lokale ungdomstillitsvalgte.

Folka til Fagforbundet kan lage lyd

Mariell og de andre må tilbake foran kamera, og bråket blir gradvis til fengende rytmer. At folka til Fagforbundet kan lage lyd, er det ihvertfall ingen tvil om. Resultatet kommer på sosiale medier om noen uker.