Brudd i PBL-forhandlingene – løftebrudd på pensjon

Tariff-forhandlinger i PBL

Det ble brudd i PBL-oppgjøret. Fv.: Jørn-Tommy Schjelderup, administrerende direktør i PBL, nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, nestleder Trond Ellefsen i Delta og forhandlingsleder for Fagforbundet, Anne Green Nilsen. (Foto: Øivind Johansen, PBL)

Tirsdag 30. august ble det brudd forhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) på arbeidsgiversiden og Fagforbundet. Avstanden mellom partene er for stor. Uenighet om pensjon er grunnlaget for brudd.

30.08.2022 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 16.09.2022

– PBL ønsker å svekke pensjonsordningen. Det kan vi ikke gå med på. Private Barnehagers Landsforbund er ikke villig til å innfri det de har forpliktet seg til i tidligere protokoller mellom partene. Dermed var brudd uunngåelig. sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Pensjonsavtalen i PBL-området har alltid ligget nær opptil tjenestepensjonen i kommunale barnehager. For å opprettholde denne relasjonen er det helt nødvendig å innføre Fellesordningen for AFP, samt videreføre sparesatser i «Barnehagepensjon» på det nivået som ble avtalt i 2019.

Avtalen går nå til mekling 14. oktober, med frist til midnatt.

Forhandlingene foregikk mellom PBL, Fagforbundet Utdanningsforbundet og Delta.

Last ned og les Fagforbundets kravdokument

Les også PBL sitt kravdokument