Forhandlingene i private barnehager er i gang

Lønnsforhandlinger i PBL

Klare for tøffe forhandlinger f.v.: Jørn-Tommy Schjelderup, administrerende direktør i PBL, nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, nestleder Trond Ellefsen i Delta og forhandlingsleder for Fagforbundet, Anne Green Nilsen. (Foto: Øivind Johansen, PBL)

I dag, tirsdag 30. august, startet forhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) på arbeidsgiversiden og Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta på arbeidstakersiden. Forhandlingene foregår i PBLs hovedkontor i Bodø.

30.08.2022 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 30.08.2022

Ett av våre hovedkrav gjelder pensjon. Fagforbundet ønsker  å oppnå likebehandling ved å endre dagens AFP til fellesordningen (LO og NHO). Forskjellen er at man da går fra en 62 til 67-ordning til livsvarig pensjon. Fagforbundet har hatt en intensjon om å innføre privat AFP for barnehageansatte i flere år.

Dette har det blant annet vært jobbet med i et partsammensatt utvalg i siste tariffperiode. Våre krav følger intensjonene i dette arbeidet. Når det gjelder økonomi ønsker man et resultat på linje med tilsvarende grupper.