Lavterskeltilbud skaper kulturmangfold

Fagforbundets May-Britt Sundal deltok i en panelsamtale på Arendalsuka om kultur, mangfold og klasse sammen med blant andre kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen. (Foto: Heidi Anderssen-Dukes)

Fagforbundet deltok i en panelsamtale på Arendalsuka om kultur, mangfold og klasse sammen med blant andre kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen. – Mangfoldet skapes ute i lokalmiljøene, og gjennom lavterskeltilbud, sa leder av yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May Britt Sundal.

26.08.2022 av Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 26.08.2022

Sundal trakk i samtalen fram fritidsklubbenes rolle som kulturarena. – Fritidsklubbene er den eneste kulturaktiviteten for barn og ungdom som brukes av ungdom fra alle samfunnslag og alle de ulike minoritetene, sa Sundal og viste til at over 100 000 ungdommer bruker fritidsklubben jevnlig.

Mangfold blant ungdom og ansatte

Før sommeren lanserte Telemarksforskning en rapport om endringer i organiseringen av kommunal kultursektor. Kultursjefenes tilbakemelding i undersøkelsen var at de ville prioritert fritidsklubber dersom de hadde fått bestemme.

Fritidsklubben som arbeidsplass rekrutterer arbeidstakere med svært ulik fagbakgrunn, og fra alle lag av befolkningen. – For Fagforbundet har det vært viktig å fremheve at dette ikke er et frivillig arbeid, men et arbeid der man bygger langsiktige relasjoner med ungdomsmiljøer og samarbeidspartnere, sa Sundal.