440 flagg prydet bybildet på Ukrainas nasjonaldag

Trikk med ukrainske flagg

Krigen er ikke glemt: Trondheimstrikk med Ukrainaflagg på deres nasjonaldag. (Foto: Morten Waclawczyk)

Buss og sporveisarbeidernes forening i Trondheim (BSF) tok initiativ til at 440 ukrainske flagg vaiet på byens busser og trikker 24. august. Datoen er Ukrainas nasjonaldag og dagen da landet ble uavhengig av Sovjetunionen for 35 år siden.

25.08.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 25.08.2022

– Vi ba arbeidsgiverne våre, Gråkallbanen, Tide og VY om å flagge på alle sine kjøretøy i Trondheim og vi er glade for at både de og kollektivselskapet ATB stilte opp slik at 440 flagg kunne sees kjørende rundt om i hele byen på Ukrainas nasjonaldag, sier initiativtaker og nestleder i BSF, Morten Waclawczyk.

Waclawczyk sier at det handler om mer enn å markere nasjonaldagen.

– Fagforeninga ville vise nye og gamle ukrainere i byen at vi ikke har glemt krigen i deres hjemland, og at vi ser den brutaliteten de går gjennom, sier han.

Mange mennesker var samlet utenfor Stortinget på Ukrainas nasjonaldag i solidaritet med folket. (Foto: Jeanett Lea Romslo)

Sendte en ekstra hilsen til arbeidsfolk i Ukraina

Dagen har fått en ny betydning for det ukrainske folket da det er seks måneder siden Russland invaderte landet. Utenfor Stortinget ble det også derfor arrangert en solidaritetsmarkering der Anne Green Nilsen fra Fagforbundets ledelse holdte appell.

– LO fordømmer Putin-regimets invasjon på det sterkeste og krever sammen med våre internasjonale og europeiske allierte, tilbaketrekking og fredsforhandlinger. Vi vil støtte Ukrainas framtid, freden skal vinnes, sa hun tydelig til alle fremmøtte.

Anne Green Nilsen fra Fagforbundets ledelse holdt appell ved solidaritetsmarkeringa utenfor Stortinget. (Foto: Jeanette Lea Romslo)

Green Nilsen sendte også omtanke til arbeidsfolk i Ukraina som jobber under tøffe arbeidsforhold som følge av krigen.

– Jeg vil sende en omtanke til alle ukrainske arbeidere, som fortsatt går på jobb hver dag. Spesielt tenker jeg på alle ansatte i ukrainske kjernekraftverk, som til og med under russisk okkupasjon har gått til jobb for å sikre anleggene slik at hele Europa blir utsatt for en atomkraftulykke grunnet kunnskapsløse okkupanter.