Fordømmer Israels forsøk på å svekke retten til juridisk representasjon

- Dersom også retten til å forsvare seg innskrenkes så er det et ytterligere angrep på det palestinske sivilsamfunnet, rettsstaten og demokratiet, mener Fagforbundet. (Illustrasjon). (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

I oktober i fjor terrorstemplet Israel seks palestinske organisasjoner. Nå har advokatene som representerer organisasjonene mottatt et brev fra det israelske forsvarsdepartementet hvor det antydes at advokatene også kan rammes av antiterrorlovgivningen. Fagforbundet reagerer sterkt på Israels forsøk på å svekke retten til juridisk representasjon.

18.08.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.08.2022

- Utenriksminister Anniken Huitfeldt må på banen og fordømme det siste utspillet mot advokatene som et uakseptabelt steg som bryter mot helt grunnleggende rettssikkerhetsgarantier, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

Vil fortsette å gi støtte til organisasjonene

Brevet fra det israelske forsvarsdepartementet ble sendt rett etter at ti land, inkludert Norge, avviste Israels terrorstempling på bakgrunn av manglende fremleggelse av bevis. Landene, som i tillegg til Norge er Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Irland, Italia, Nederland, Spania og Sverige, sa også at de vil fortsette å gi finansiell støtte til organisasjonene.

- Norge kan spille en viktig rolle ved å få med seg de andre ni landene i å kreve en umiddelbar oppheving av terrorstemplingen som har gjort det svært utfordrende for organisasjonene å fortsette med sitt livsviktige arbeid, sier Nord.

Kan bli sendt i fengsel

I henhold til den israelske antiterrorloven kan lederne for organisasjonene bli idømt fengselsstraff på opptil 25 år. Mellomledere kan få opptil 15 års fengsel, og ansatte i organisasjonene kan idømmes 5 års fengselsstraff. Også de med en perifer tilknytning til organisasjonene kan straffes.

Leder av Fagforbundet, Mette Nord.
Leder av Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Lars Helgerud)

Nord poengterer at det haster med reaksjoner mot Israels kriminalisering av palestinske menneskerettighetsorganisasjoner og sivilsamfunn. Hun viser til at situasjonen har gjort at de ansatte i organisasjonene frykter for arrestasjoner, økonomiske utfordringer og har møtt stengte kontorer når de har kommet på jobb.

- Israel har ikke tatt hensyn til kritikken som har allerede har kommet gjentatte ganger siden oktober 2021, verken kritikken fra FN eller EU. Dersom også retten til å forsvare seg også innskrenkes så er dette et ytterligere angrep på det palestinske sivilsamfunnet, rettsstaten og demokratiet, avslutter Nord.