Brutal fagforeningsknusing fra SAS

Klar tale fra leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Klar tale fra leder i Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Lars Helgerud)

– Når SAS tilbyr pilotene en tariffavtale på 10 år uten streikerett er det fagforeningsknusing. Den nordiske modellen har alltid vært hjørnesteinen i et anstendig arbeidsliv. Nå forsøker SAS å rasere modellen, sier Mette Nord.

23.06.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 15.07.2022

Pilotstreiken i SAS har foregått i noen dager. Nå har det kommet frem nye opplysninger i VG/E24 om innholdet i forhandlingene som får leder av Fagforbundet, Mette Nord, til å reagere kraftig. Pilotene ble tilbudt en tariffavtale på 10 år uten streikerett.

– Tariffavtaler i Norden har som regel en lengde på to eller tre år. Noe som er gunstig når vi vet hvor fort samfunnsutviklingen endrer seg. SAS ville ha en tariffavtale for de ansatte på 10 år uten mulighet til å inngå konflikt. Noe som demonstrer hvor vrien og vanskelig ledelsen har vært, sier Mette Nord.

– Pilotene forsøkte å komme SAS i møte ved å møtes på halvveien, noe som viser hvor langt de egentlig har strukket seg. Fagforbundet gir sin fulle støtte til de streikende som kjemper for faste ansettelser og anstendige arbeidsforhold, sier lederen av Fagforbundet.

Fagforbundet vurderer å ikke fly med SAS

SAS har for mange vært flaggskipet i nordisk luftfart. Det har i lang tid vært Fagforbundets foretrekkende flyselskap på grunn av ordna arbeidsforhold for de ansatte. Den nordiske modellen har tidligere stått sterkt i selskapet. Nå er situasjonen en helt annen.

– Dette tåler ikke dagens lys. Jeg er sjokkert. Det er ingen god grunn for Fagforbundet å fortsette å bruke SAS når fagforeningsknusing er det store målet. Vi må gjøre en grundig vurdering fremover, sier Mette Nord.

– Alle skal ha organisasjonsrett og streikerett. Det er dette som nå står på spill, avslutter Nord.