Sommerprat med Mette Nord

Ikke alltid strålende sol på hytta.

Ikke alltid strålende sol på hytta. (Foto: Privat)

For Fagforbundets leder finnes det bare ett sted å være når det er sommer og ferie: hytta! OSS har tatt sommerpraten med Fagforbundets leder - om lønnsoppgjør, pilotstreik, kvinnefotball, høsten som kommer - og hytteaktiviteter.

11.07.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 12.07.2022

Mette Nord har sin siste arbeidsuke før ferien. I dag er hun på hjemmekontor, de neste dagene skal hun ut til Kragerø med LOs sommerpatrulje.

Hva er ferieplanene, når den tid kommer?

- Hytta! Der skal jeg være hele sommeren, med familie i ulike grupperinger. Barn, barnebarn, svigerfamilie - vi er på hytta sammen. Jeg reiser mye resten av året, da er det ekstra deilig å kunne senke skuldrene og slappe av sammen med familien.

Forbereder båtekspedisjon og krabbefiske.
Forbereder krabbefiske!

Har du et favorittferieminne?

- Det har liksom alltid vært  hytta. Jeg husker, da jeg var liten,  en periode hvor jeg var misunnelig på dem som dro alle andre steder. Så var det et år vi dro på en 14 dagers bilferie i Europa, og, for å si det sånn: etter det var det bare hytta som gjaldt, ler forbundslederen.

Men hva gjør dere egentlig på hytta?

- Fiske krabber er populært! Så er det bading, sole seg, fiske vanlig fisk. Det gjelder generelt å senke skuldrene. Ha tid til å lage god mat og være sammen med familie. I tillegg er det alltid noe som må fikses her og der, forteller Mette Nord.

Om tariff-våren og pilotstreiken

Fagforbundet har lagt bak seg  en vår hvor mange  lønnsoppgjør kom i havn, uten streik.

Hele laget

Forbundet gikk inn i tariffoppgjøret med et tydelig budskap om at hele laget skulle få et godt oppgjør, hvordan synes du det har gått?

- Det synes jeg vi har lykkes godt med, både i forhandlingene og gjennom vår egen tariffkampanje.  Den var en tydelig motsats til høye krav for enkeltgrupper, framsatt av andre forbund. Medlemmene våre utgjør hele laget - uten jobben de gjør så fungerer ikke tjenestene. De fortjener å skinne, sier Mette Nord.

Så langt i dette hovedoppgjøret har vi klart å unngå streik - men hva tenker du om flystreiken som pågår nå, hvor skuffede folk i feriemodus blir sinte på pilotene som streiker?

- Vår støtte går til pilotene. Det er dessverre alltid en tredjepart som rammes, men her bør sinnet og frustrasjonen rettes mot SAS sin ledelse. Dette er en streik som handler om mer enn penger. Alle har rett til en trygg ansettelse og et rettsvern som arbeidstaker. Når SAS stykker opp virksomheten sin, sier opp folk og får dem til å søke på sine egne jobber i et nytt underselskap, med dårligere vilkår, da fjerner de seg langt fra den nordiske modellen. Hvis dette blir praksis, kan det spre seg til andre bransjer. Dette må stoppes, slik Fagforbundet satte en stopper for Stendi-medlemmene som mistet sine rettigheter som arbeidstakere, sier Nord.

Arbeidslivet og fotballbanen

Apropos hele laget, så har Fagforbundet også engasjert seg i kvinnefotballen - hvorfor det?

- Det er ikke bare i arbeidslivet det er forskjeller mellom kvinner og menn. Fotballbanen er en ekstrem versjon av det. På proffnivå er det veldig store forskjeller, spesielt lønnsmessig, mellom kvinner og menn. Mange kvinner må jobbe ved siden av - det er utenkelig for menn på toppnivå. Under pandemien ble serien for kvinner faktisk utsatt på grunn av at spillerne hadde jobber ved siden av, som påvirket karantenekrav. For å si det sånn: De damene som spiller fotball på dette nivået - de spiller virkelig med hjertet, sier Nord.

Fagforbundet sponser kvinnefotballen Mette Nord Hege Jørgensen Toppfotball Kvinner lansering fotball breddeidrett
Fagforbundet sponser kvinnefotballen. (Foto: Birgit Dannenberg)

Jenter og gutter behandles ulikt fra starten av, mener Mette Nord.

- Det tilrettelegges bedre for gutter, for eksempel når det gjelder treningstider og garderobeforhold. Det å hjelpe jenter på lokalt klubbnivå, slik stadig flere fagforeninger gjør, vil gi mer likestilling på sikt.

Nå er det jo EM i kvinnefotball - følger du med på det?

- Ikke egentlig, jeg pleier ikke å følge med på fotballkamper på TV - ikke herrefotball heller. Og så er det ikke TV på hytta. Men jeg registrerer at det har blitt et større engasjement rundt kvinnefotball de siste åra, og det reflekteres i høyere publikumstall og mer TV-tid. Det er gledelig!

Spennende høst

Etter noen avslappende uker på hytta er det mye å glede seg til i høst. Fagforbundet skal avholde sitt femte landsmøte - ett år forsinka grunnet koronapandemien.

Hva tenker du om landsmøtet som kommer?

- Jeg gleder meg! Det er vårt viktigste politiske verksted, og for første gang på åtte år holder vi landsmøte mens vi har en regjering som jobber MED oss. Det skjer mye positivt på arbeidslivsfeltet, for eksempel lovendringene om innleie og midlertidig ansettelse som trådte i kraft 1. juli. I tillegg kommer det innstramminger på deltid, som jeg faktisk tror vil tre i kraft rundt den tida vi har landsmøte.

Noen spesielle saker du tror blir viktig under landsmøtet?

- Blant de viktigste sakene vil jeg trekke fram pensjon, heltid, styrking av vernet for arbeidstakere og normalarbeidsdagen.

Apropos normalarbeidsdagen - hva skjedde med sekstimersdagen?

- Det er vel litt typisk at vi er opptatt av sekstimersdagen til landsmøtet. Men så, når vi holder tariffkonferanser i forkant av lønnsoppgjørene og må velge mellom arbeidstid og penger, så trumfer pengene. Sekstimersdagen er med oss, men ikke på topp.

Fagforbundslederen mener det er flere elementer vi må se på i en arbeidslivsreform.

- Teknologien og demografien påvirker oss. Vi blir færre som skal ta oss av stadig flere eldre. Hvis summen av arbeid blir mer på hver enkelt i tunge yrker, må vi se på flere mulige løsninger, som særaldersgrenser eller en generelt nedsatt arbeidstid. Men vi trenger mer arbeidskraft. Heltidsarbeidet, som har høy prioritet hos oss, vil også hjelpe til å løse utfordringene med arbeidskraft i arbeidsbelastende yrker.

Noe mer som skjer i høst?

- Absolutt! Vi er jo ikke ferdige med lønnsoppgjørene, blant annet venter større oppgjør i barnehagesektoren og innen privat helse. Så det er bare å puste ut og gjøre seg klar til å brette opp ermene til høsten. Fagforbundet er et utrolig flott forbund med fantastiske medlemmer så det gleder jeg meg til, smiler Mette Nord.