Sammen i kampen mot sosial dumping

Næringsminister Jan Christian Vestre, leder for yrkesseksjon kontor og administrasjon Trond Finstad og fylkesråd for finans og administrasjon i Viken Edvin Søvik. (Foto: Steinar Ottesen)

På mandag møtte AU-medlem Trond Finstad næringsminister Jan Christian Vestre og fylkesråd i Viken Edvin Søvik for en samtale om Norgesmodellen. Et viktig arbeid gjøres for å forhindre sosial dumping og for å oppnå et seriøst arbeidsliv.

29.06.2022
Sist oppdatert: 31.08.2022

Årlig kjøper det offentlig varer og tjenester for over 650 milliarder kroner. Regjeringen jobber nå med å utarbeide en Norgesmodell for hele landet som skal sette nasjonale krav for innkjøp av varer og tjenester (offentlig anskaffelser). Målet med Norgesmodellen er sunnere konkurranse og et mer seriøst arbeidsliv. Modellen skal motvirke arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, og sette retningslinjer for innkjøp i det offentlige.

- For å lykkes med modellen trenger vi et godt trepartssamarbeid og det har vi fått med dagens regjering, sier leder for yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad.

Må ikke bli for enkel

Fagforbundet er positive til en slik modell. Det er likevel viktig at modellen ikke blir for enkel. De lokale modellene, som Oslo-modellen og Viken-modellen har vist seg å fungere svært godt, og Fagforbundet mener av Norgesmodellen må innenholde krav på lik linje som de lokale modellene.

- Krav som faste stillinger, høy stillingsandel, trygge arbeids- og lønnsvilkår, bruk av lærlinger og fagarbeidere vil gi et bedre rammeverk for våre medlemmer som jobber med innkjøp, samt bedre vilkår for våre medlemmer som er ansatt hos leverandører og oppdragstakere.

Vi står sammen med regjeringa i kampen mot sosial dumping og for å skape et seriøst arbeidsliv for alle. Norgesmodellen blir et viktig verktøy i denne kampen. Jeg er fornøyd med at regjeringa forsetter storrengjøringa i arbeidslivet og Fagforbundet ser frem til å følge med videre i arbeidet med Norgesmodellen, sier Finstad.