Fagforbundet det naturlige valget for meg

Kommunedirektør i Vennesla, Svein Skisland

Kommunedirektør i Vennesla, Svein Skisland (Foto: Privat)

Svein Skisland har vært kommunedirektør i 28 år og organisert siden 1987. Fagforbundet var det naturlige valget for lederen i Vennesla kommune som er brennende opptatt av sitt lokalsamfunn. Les intervjuet med Svein.

23.06.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 15.12.2022

– Det var helt naturlig for meg å velge Fagforbundet. Det er et stort forbund og tradisjonelt det forbundet jeg identifiserer meg mest med. Jeg har en spesiell stilling og det hadde blitt vanskelig å være organisert i den lokale foreningen. Derfor er jeg med i en fagforening som er landsdekkende. Det er kun Fagforbundet som har dette tilbudet med foreningen for kommunedirektører og andre toppledere, sier Svein Skisland.

– I tillegg at det er viktig for meg som kommunedirektør og ha en fagforening som kan støtte meg hvis det oppstår en konfliktsituasjon mellom kommunestyret som arbeidsgiver og kommunedirektøren hvor jeg trenger rask og kyndig juridisk hjelp, sier Skisland.

Flere må organisere seg

Han har de siste fire årene vært leder av fagforeningen for kommunedirektør og andre toppledere. Fagforeningslederen ønsker at flere organiserer seg og fremmer den viktigste fordelen. Å være organisert i vår forening er en trygghet for god og rask bistand når det er behov for dette.

– Det er et spennende verv med medlemmer over hele landet. Gjennom organisatorisk arbeid får jeg kontakt med det som rører seg i hele landet. I tillegg har vi et godt tilbud med at vi vi har et topplederprogram. Dette er viktig for å rekruttere medlemmer og et godt tilbud til dagens medlemmer, sier Svein Skisland.

– En hovedpilar i den norske modellen å ha et godt organisert arbeidsliv. Det er en trend at flere ikke organiserer seg og det er veldig synd. Det aller viktigste medlemsfordelen vi har er en fagforening i ryggen som kan bistå hvis det oppstår en konfliktsituasjoner, sier kommunedirektøren.

Påvirker samfunnsutviklingen

Svein Skisland ble kommunedirektør kun 27 år gammel. Ingen dag på jobben er lik, men dagene starter som regel med en kaffekopp med de nærmeste kollegaene.

– Det er en enormt interessant jobb. Du har påvirkningskraft for samfunnsutviklingen i kommunen. Og du jobber opp mot politikken og lokaldemokratiet. Dette er givende og meningsfylt. Vi skal hele tiden jobbe med å finne løsninger og gode tjenester for innbyggerne samt å bidra til en god utvikling i lokalsamfunnet videre, avslutter Skisland.