Opp- og nedturer på LO-kongressen

Fire i farta: Fra venstre øverst Olaug Skau, Jeanette Lea Romslo, Helge Sporsheim og Hans Fredrik Danielsen. (Foto: Fagforbundet / privat)

Fire i farta forteller oss om sine opp- og nedturer på LO-kongressen.

22.06.2022
Sist oppdatert: 24.06.2022

Olaug Skau

Hovedtillitsvalgt og leder i Fagforbundet Vestfold og Telemark

Det var fantastisk å delta på landets største politiske verksted. Oppturene var mange viktige vedtak som treffer nasjonalt og internasjonalt.

Nedturen var å ikke få gjennomslag for å flytte LO- kongressen.

Jeanette Lea Romslo

Nestleder i Fagforbundet Ung

Det var en opptur at ungdommen fikk mer påvirkningskraft og mulighet til å lage uttalelser på student- og ungdomskonferansen vår mellom kongressene. Jeg er også veldig fornøyd med at LO nå mener at fagbrev skal gi tilleggspoeng i samordna opptak. Nedturen var at ikke flere enn rundt 3 prosent av delegatene var under 30.

Helge Sporsheim

Leder for Yrkes­seskjon helse og sosial i Oslo

Det var en fin opptur at vi fikk gjennomslag for Y-veien, og det ble ingen nedturer. Vi fikk et kompromiss på miljø som vi kan leve med de neste tre åra.

Hans Fredrik Danielsen

Styremedlem i Fagforbundet Post og finans

Jeg er glad for at LO sammen med oss i Fagforbundet vil kjempe for å endre en raskt voksende og uryddig varebilbransje, med blant annet vekt på å klargjøre arbeidstakerstatus. Det er samtidig gledelig at kongressen samla seg også i de kontroversielle sakene, som olje og strøm. Vi fikk dessuten en flott ledelse i LO. Jeg har egentlig ingen ting jeg er misfornøyd med.