Sommerhilsen fra Yrkesseksjonsleder

May-BRitt Sundal  leder for yrkesseksjon kirke  kultur og oppvekst i Fagforbundet 16.10.2018

May-BRitt Sundal leder for yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst i Fagforbundet 16.10.2018 (Foto: Birgit Dannenberg)

Inger Hagerups dikt Lykke setter meg i sommerstemning. Det minner meg om å være til stede i øyeblikket, senke skuldrene og puste med magen. Les May-Britt Sundal, leder i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst sin sommerhilsen.

16.06.2022 av May-Britt Sundal, leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 16.06.2022

Lykke

Hva lykke er?
Gå på en gressgrodd setervei
i tynne, tynne sommerklær,
klø sine ferske myggstikk
med doven ettertenksomhet
og være ung og meget rik
på uopplevet kjærlighet.

Å få et florlett spindelvev
som kjærtegn over munn og kinn
og tenke litt på vær og vind.
Be prestekravene om råd
og kanskje ja – og kanskje nei –
han elsker – elsker ikke meg.

Men ennå ikke kjenne deg.

Inger Hagerup

Travel vår

Det har vært en travel vår. Vi har lagt bak oss en LO-kongress, og forberedt oss til vårt eget landsmøte og landskonferansene til høsten.

Seksjonsstyret har hatt en siste gjennomgang av beretning for 2017-2022 og utarbeidet forslag til nye hovedlinjer for perioden 2022-25 som snart sendes ut til delegatene. Vi håper og tror på godt forberedte innlegg, og gode debatter på landskonferansen. Bare med bred involvering kan de nye hovedlinjene bli et godt verktøy for videre arbeid.

Stor oppgaver i tida framover

Det er fremdeles store yrkesfaglige utfordringer på våre områder. Innenfor kirke er det knyttet spenning til ny organisering av arbeidsgiveransvaret og på kulturfeltet er det flere aktører som arbeider for å lovfeste retten til fritidsklubber. Mer stabil drift vil gjøre fritidsklubb-feltet til et mer spennende sted å arbeide.

Samtidig er det mye oppmerksomhet på gjenoppbygging av kulturlivet etter pandemien. Fagforbundet har sammen med Norsk kulturforum og Kulturrom gjennomført en undersøkelse om status i kulturlivet våren 2022, etter kommunesammenslåing og pandemi. Dessverre ser vi et fall i kulturaktiviteten til barn og unge, og det blir viktig at vi bygger opp tilbudet deres framover.

Stortingsflertallet har vedtatt endringer i barnehageloven, og en av endringene og en av de viktigste seirene for Fagforbundet er at private barnehager skal være selvstendig rettssubjekt. Dette vil gi våre tillitsvalgte, foreldre, kommuner og andre nødvendig innsyn slik at de kan følge med på at hver offentlig krone barnehagen får, blir brukt til det beste for barn og voksne i barnehagen.

Fagforbundet jobber for å styrke kvaliteten og kompetansen i SFO. Vi følger derfor spent med hvordan arbeidet med implementering av rammeplanen skjer på den enkelte arbeidsplass.

God sommer!

Som dere ser og kjenner på selv, det er nok å ta tak i framover! Først skal vi alle ha noen velfortjente friuker. Jeg ønsker dere en riktig god sommer, og på gjensyn i august!

Midnattssol i Lakselv
Midnattssol i Lakselv (Foto: May-Britt Sundal)