Lønnstyveri

Fagforbundet fremmet for to år siden et forslag om at lønnstyveri burde være forbudt. En arbeidstaker som stjeler fra sin arbeidsgiver kan få en strafferamme opp til seks år. Dette bør også gjelde for arbeidsgiver som tar lønn fra sine ansatte.

15.06.2022
Sist oppdatert: 31.08.2022

Fra 1. januar 2022 ble lønnstyveri forbudt. Det har lenge vært forbudt å stjele penger fra andre. Det har også vært ulovlig for arbeidsgiver stjeler fra sine ansatte, men i praksis har ikke dette blitt fulgt opp. Derfor kan arbeidsgiver blir straffet med opptil seks års fengsel for lønnstyveri.

Lønntyveri er et alvorlig samfunnsproblem, som ofte rammer sårbare arbeidstakere. Utenlandske arbeidstakere med svak språkkunnskap og rettigheter er mest utsatt. Manglende overtidsbetaling er antagelig den vanligste formen for lønnstyveri.

Innføring av nye bestemmelser mot lønnstyveri i straffeloven skal nå skjerpe arbeidsgivers ansvar og bidra til å bekjempe arbeidslivskriminalitet. To nye bestemmelser ble innført i straffeloven (strl. §§ 395 og 396) som gjør «lønnstyveri» straffbart. Straffen er satt til bot eller fengsel inntil 6 år, og Norge er da det første europeiske landet som innfører en lov mot lønnstyveri.