Sommerhilsen fra styreleder Svein Skisland

Sommer (Foto: Pixabay)

14.06.2022 av Svein Skisland
Sist oppdatert: 15.12.2022

Å ligge i din egen hage under et pæretre, male takrenna, leke med barn og barnebarn eller å gjøre ting som du har utsatt et helt år. Alt dette kan være ferie. Ferie må jo ikke være å kjøre tusenvis av kilometer bare for å bli tatt bilde av sammen med bilen foran en foss. Vi nyter ferie og sommer på ulikt vis. Felles for oss alle: Nå fortjener vi ferie!

For styret i fagforeningen er det godt å endelig kunne samles fysisk igjen. Som dere kanskje er kjent ved vedtok årsmøtet tidligere i år et nytt navn på foreningen. Fra nå av heter vi; Fagforbundet – kommunedirektører og andre toppledere. Nye tider og nye titler. Selv har jeg nå tre måneders fartstid som kommunedirektør etter 28 år som rådmann. En vender seg nok til det etter hvert….. Ellers er det mange store kommunalpolitiske utredninger på gang. I løpet av de neste månedene kommer både inntektssystemutvalget og generalistkommuneutvalget med sine innstillinger. Foreningen ønsker å være tett på i disse prosessene og har et nært samarbeid med avdeling for politikk og samfunn i Fagforbundet. Viser ellers til andre aktikler i nyhetsbrevet som gir et bilde av hva vi har fokus på.

Etter to år med pandemi tenkte vel de fleste av oss at 2022 skulle bli året der vi kunne vende tilbake til normalen. Så ble det ikke slik. Pandemien rammet oss for fullt i vinter og vår. Nå står Ukraina i flammer, hundrevis av millioner kan komme til å mangle mat, strømmen er dyr, bensinen er enda dyrere, prisen på investeringsprosjekter fyker i været og renta er på vei opp. Mange begynner å frykte for personlig økonomi. Usikkerheten rundt priser og rente kan få store følger for kommunene framover. For mange blir det en usedvanlig krevende budsjetthøst.

Vi må samtidig være svært takknemlig for at vi bor i verdens beste land og at de fleste utfordringene våre tross alt er små. Det er også viktig å huske den gamle læresetningen om å skille mellom kvile og arbeid. De neste ukene skal vi kvile. Når ferien starer er sol og lyse varme kvelder mye viktigere enn skyer i horisonten. Sommeren er ei herlig tid for de fleste av oss og vi fortjener å oppleve den sånn.

Med denne korte hilsenen vil jeg ønske alle våre medlemmer en riktig GOD SOMMER!

Svein Skisland

Leder av Fagforbundet – Kommunedirektører og andre toppledere