LO-kongressen er over – her er de viktigste sakene

Fagforbundets delegater fra hele landet på LO Kongress 2022

Fagforbundets delegater fra hele landet på LO Kongress 2022 (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Denne uka har Fagforbundets 93 delegater på LO kongressen fått gjennomslag for mange saker. Diskusjonene har vært mange, flere av Fagforbundets delegater har vært på talerstolen og snakket om klima, pensjon, kollektivtrafikk, anerkjennelse av Palestina og styrking av fagarbeidernes utdanningsmuligheter.

03.06.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 09.06.2022

– LO viser vei og har i dag vedtatt politikk for hele laget av arbeidsfolk i offentlig og privat sektor. Vi står sammen i arbeidet med å kutte klimagassutslipp og utvikle eksisterende og nye arbeidsplasser, og sammen i jobben vi har foran oss om å gi arbeidsfolk en anstendig pensjon, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

Mette Nord, leder for Fagforbundet og Sissel Skoghaug, nyvalgt nestleder for LO, og Jørn Eggum, leder for Fellesforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Ble enige om oljepolitikken

Fagforbundets leder trekker fram at det er helheten i politikken som er vedtatt, som det hun er mest fornøyd med.

– Denne uka har vi vist hvilken vei samfunnet skal gå i, og det er i en retning mot et mer organisert arbeidsliv, rettferdig samfunn og solidarisk felleskap, nasjonalt og internasjonalt, sier Nord.

Det er olje og klima-debatten som har fått mest oppmerksomhet under kongressen, men salen kom til slutt til en enighet. NRK skriver at nå skrinlegges oljekampen i LO og om hvordan de to lederne i Fagforbundet og Fellesforbundet har funnet sammen.

– Vi har vist at når LO-familien er samla og tar de store og små diskusjonene, det er da vi finner de gode løsningene, sier Nord.

Fagforbundets gjennomslag er mange

Før kongressen løftet også forbundslederen diskusjonen rundt pensjon og viktigheten av at LO var en pådriver for å tett hull i pensjonsreformen. Nord uttalte til NRK før kongressen at vi må sørge for at vi ikke har et system der mange blir presset over på sosiale ytelser, men at også sliterne i arbeidslivet får en pensjon som gjør det mulig å leve gode liv.

Fagbladet skriver her om hvordan LO ønsker at regjeringa skal øke pensjonen til sliterne.

En annen viktig seier for Fagforbundet har vært å få LO med på å jobbe for at kollektivtrafikken skal tilbys av det offentlige. Endelig fikk Leder av Yrkesseksjon service og samferdsel, Stein Guldbrandsen gjennomslag for kollektivtrafikk i egenregi, etter å ha lagt fram det samme forslaget på seks kongresser på rad.

–  Det betyr i klartekst at LO skal samlet jobbe for kollektivtrafikk i egenregi, sier Gulbrandsen til Fagbladet.

To viktige internasjonale saker for Fagforbundet har vært anerkjennelse av Palestina og nedrustning av atomvåpen. Der fikk forbundet gjennomslag for at LO mener Norge skal arbeide aktivt for kjernefysisk nedrustning og flertallet i salen gikk også inn for en internasjonal boikott av Israel i tillegg til anerkjennelse av Palestina.