Kåret til en av fremtidens ledere kommune-Norge

Ida Amalie Onstad kåret til en av fremtidens ledere kommune-Norge.

Ida Amalie Onstad kåret til en av fremtidens ledere kommune-Norge. (Foto: Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl, KLP)

Ida Amalie Onstad er stolt medlem av Yrkesseksjon for kontor og administrasjon og hun er valgt som en av «Fremtidens ledere i kommune- og helse-Norge 2022».

03.06.2022
Sist oppdatert: 15.12.2022

Fagforbundet, i samarbeid med KLP og AFF, har kåret «Fremtidens ledere i Kommune- og Helse-Norge 2022». De fem vinnerne får delta på det anerkjente Solstrandprogrammet Accelerate til høsten 2022. Fagforbundet-medlem Ida Amalie Onstad var en av de heldige vinnerne. Hun jobber som nestleder og beredskapsrådgiver i Sarpsborg brannvesen

- Det var kjempegøy å vinne prisen! Jeg ser frem til en spennende høst som deltaker på Solstrandprogrammet Accelerate, jubler Ida
- Jeg håper og tror at deltakelse i programmet vil bidra til at jeg kan utvikle meg, og bringe mye nyttig kunnskap tilbake til min arbeidsplass, Sarpsborg Brann- og feievesen.

Jeg håper også at jeg gjennom deltakelse i programmet kan være med å bidra til utvikling og tilvekst av kvinner i brannvesenet, både administrativt og i beredskapsarbeid.

- Vi i Fagforbundet er stolte av å bidra til god ledelse i sektorer som er preget av mange endringer. Vi vet at god ledelse bidrar til bedre arbeidsmiljø, bedre tjenester og lavere sykefravær, sier Lars Erik Flatø, jurymedlem og daglig leder i Fagforbundet.

Ida Amalie Onstad trekker frem  å  være inkluderende gode kommunikasjonsferdigheter som viktige lederegenskaper, i tilegg til å bygge lagånd.

- Dette er særlig viktig i et brannvesen, sier Ida

Ida påpeker også at det å være organisert i Fagforbundet gjør at hun og hennes kollegaer blir  sterkere og at  det er viktig at det stadig arbeides for gode arbeidsvilkår.

- Som medlem i Fagforbundet vet jeg at mine og mine kollegers rettigheter blir arbeidet for på en god måte, sier Ida

Juryens begrunnelse

Ida Amalie Onstad jobber som nestleder og beredskapsrådgiver i Sarpsborg brannvesen. Hun markerte seg tidlig som en viktig ressursperson i organisasjonen, som er blant de 20 største blant landets 199 brannvesen. Juryen lot seg raskt imponere av nominasjonen av Ida Amalie og hennes fokus på å løse samfunnsoppdraget gjennom fokus på fag, tverrfaglighet og samhandling på tvers i regionen. Kandidaten har et stort, viktig og bredt ansvar som har utvidet seg i takt med hennes egen utvikling og langt utover slik stillingen var tenkt. Ida Amalie er handlekraftig, hun ser sine kolleger, har en helhetlig tilnærming til samfunnsoppdraget og viser sterke verdier, og juryen mener dette er kvaliteter som gjør kandidaten til en verdig vinner av Fremtidens ledere i kommune- og helse-Norge 2022.