Fagforbundet møter helseministeren for å gi innspill til opptrappingsplan om rus og psykisk helse

Iren Luther, AU-medlem og leder for yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Onsdag 1. juni var leder av yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther og nestleder Kurt Rønning i møte med helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol for å gi innspill om rus og psykisk helse.

03.06.2022
Sist oppdatert: 03.06.2022

I Hurdalsplattformen har regjeringen store ambisjoner for vår felles helsetjeneste. To av områdene som skal få et løft er rus og psykisk helse. Departementet er nå i gang med arbeide med ny opptrappingsplan for psykisk helse, og en forebyggings- og behandlingsreform på rusfeltet.

Fagforbundet har mange medlemmer som jobber i disse fagområdene. «For Fagforbundet er det viktig å se hele laget i befolkningen og hos de ansatte, en god psykisk helse og forebygging av rus begynner ved fødsel, og behandlingstilbud bør ha bredde. Ulike mennesker har ulike behov. Derfor mener vi kompetanse på områdene er viktig for alle yrkesgrupper, uansett om du jobber med barn og unge, voksne eller skrøpelige eldre.» sier Iren Luther

Kjernen i Fagforbundets innspill er at det er der ute i tjenestene den virkelige jobben skal gjøres.

Det er helsetjenesten og kommunene som skal utføre det som bestemmes i departementet. Da må de rustes for den oppgaven, sier nestleder Kurt Rønning.

Blant temaene som ble diskutert var bemanning, kompetanseutvikling og arbeidsmiljøet til de ansatte. Vi understreket behovet for å ruste opp kapasiteten på døgnplasser i spesialisthelsetjenesten, samt at det haster å avvikle fritt behandlingsvalg. Det er vår felles helsetjeneste vi må satse på; ikke private kommersielle tilbud.

Helseministeren var i likhet med Fagforbundet, også opptatt av det forebyggende arbeidet. Vi snakket om at det må satses på kommunale lavterskeltilbud, samt trygge arenaer for ungdom som fritidsklubbene representerer.

Kjerkol la selv vekt på viktigheten av gode lokalmiljø, og har latt seg inspirere av innovasjonen og initiativene som foregår ute i tjenestene.