Hvor mye er en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn?

Hva tjener egentlig en industriarbeider?

Hva tjener egentlig en industriarbeider? (Foto: Angel Nieto / Mostphotos)

I forbindelse med lønnsoppgjøret dukker industriarbeiderlønna stadig opp som en referanse, at noen må løftes opp på nivå med industriarbeiderlønna. Men hvor mye er egentlig en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn? Lederen for Fagforbundets forhandlingsenhet gir oss det nøyaktige svaret.

02.06.2022
Sist oppdatert: 02.06.2022

Man kan løse mye med et enkelt Google-søk, men svaret på hva en gjennomsnittlig indistriarbeiderlønn faktisk ligger på er litt dypere begravet. Derfor tok OSS tillitsvalgte turen innom kontoret til Pål Skarsbak, som er leder for Fagforbundets lov- og avtaleverksavdeling.

Etter å ha sjekket noen papirer og tastet litt på en kalkulator, kommer han fra til følgende brutto årslønn som en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn for 2021:

524 500,-

Det gir en timelønn på 269,-

Hvorfor er industriarbeiderlønna så viktig?

At industriarbeiderlønna brukes som en slags norm henger sammen med frontfagsmodellen, som er forhandlingsmodellen vi har i Norge. Kort sagt så forhandler hvert år konkurranseutsatt industri først, og det danner en ramme for de påfølgende oppgjørene.

- Industriarbeiderlønna er en vesentlig kostnad knyttet opp mot konkurranseevnen til industrien, og det som avtales der ligger til grunn for de andre oppgjørene, forteller Pål Skarsbak.

Pål Skarsbak, daglig leder i LO Kommune, på Fagforbundets pressekonferanse om tariff 10. april 2018.
Pål Skarsbak, leder av Fagforbundets lov- og avtaleverksavdeling. (Foto: Birgit Dannenberg)

Beregner lavtlønnstillegg

Det er også en til grunn til at vi "bryr" oss så mye med industriarbeiderlønna.

- Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn brukes til å beregne lavtlønnstillegg i privat sektor. Når noen ligger lavere enn 90 prosent av industriarbeiderlønna, så utløser det et lavtlønnstillegg. Vi bruker det til dels i offentlig sektor også, men ikke like mekanisk som privat sektor, sier Skarsbak.