Sissel Skoghaug valgt til ny nestleder i LO

Sissel Skoghaug med armene i været etter å ha blitt valgt som nestleder for LO.

Sissel M. Skoghaug er valgt til ny nestleder i LO. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundets nestleder ble valgt til ny nestleder i LO til full applaus fra 315 delegater. – Jeg er veldig glad og stolt over å bli vist tilliten og få representere nesten 1 million fagorganiserte i 25 forskjellige forbund, sier Sissel Skoghaug.

02.06.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 03.06.2022

Sissel Skoghaug har vært tillitsvalgt i 26 sammenhengende år og siden 2013 hatt vervet som nestleder i Fagforbundet. Nå er neste stopp Folkets Hus og hun er klar for oppgavene som venter.

– LO er den største og viktigste hovedorganisasjonen i Norge, og en viktig maktfaktor i samfunns- og arbeidslivet. Innsatsen i dette fellesskapet utgjør en forskjell i menneskers liv - noe jeg vil bidra inn i med mine erfaringer og kompetanse. Jeg gleder meg til å starte, sier den nye nestlederen i LO.

– Jeg har hatt en fantastisk reise i Fagforbundet og vil takke alle medlemmer og tillitsvalgte jeg har hatt gleden av å jobbe med og for, sier Skoghaug.

Hjerte for heltid

Nestlederen i LO er spesielt opptatt av hele faste stillinger og arbeidsvilkårene til dem som jobber i helsevesenet.

– Fortsatt jobber 7 av 10 helsearbeidere i kommunene deltid og en fjerdedel har flere arbeidsforhold. De jakter ekstravakter for å ha ei lønn å leve av, og samtidig skriker paradoksalt nok helsevesenet vårt etter nok helsearbeidere, sier Skoghaug som mener det bør skapes heltidskultur for de som mottar tjenestene og de ansatte.

– Vi må sikre flere hele, faste stillinger for å skape god kvalitet i tjenestene, men ikke minst for tryggheten til dem som jobber i helsevesenet. I tillegg må vi fordele oppgavene bedre dersom vi skal kunne gi den pleien, omsorgen eller læringa som vi alle fortjener, sier Skoghaug.

Om Sissel Skoghaug

Sissel M. Skoghaug ble født i Tromsø, er gift og har to barn, to bonusbarn og tre barnebarn. Skoghaug kommer fra Oksfjord i Nordreisa, men er nå bosatt på Hvaler. Hun har bakgrunn som både assistent for funksjonshemmede, hjelpepleier på kirurgisk avdeling ved Regionssykehuset i Tromsø og sykepleier i Tromsø Kommune der hun også hadde ulike lederstillinger - som hun nå har permisjon fra. Skoghaug har bred tillitsvalgterfaring og har vært alt fra plasstillitsvalgt til hovedtillitsvalgt.

I Fagforbundet har hun hatt ansvaret for sykehuspolitikken, organisasjonsutvikling, og kommune- og regionreform. Skoghaug brenner for gode velferdstjenester, levedyktige distrikter, totalberedskapen i samfunnet vårt, heltidskultur og arbeidet med å organisere flere yrkesgrupper inn i LO. Og hun er opptatt av å organisere ulike yrker, også de med høgskole- og universitetsutdanning.