Storrengjøring i arbeidslivet: Vasker for harde livet

Statsminister Jonas Gahr Støre og nestleder i Fagforbundet Sissel M. Skoghaug på LO Kongress 2022 (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Onsdag møtte statsminister Jonas Gahr Støre opp på LO-kongressen for å snakke om regjeringas storrengjøring i arbeidslivet. – Vi lovet en storrengjøring i arbeidslivet etter åtte år med høyrepolitikk. Nå vasker vi for harde livet!

01.06.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 02.06.2022

Statsministeren ble møtt med stor applaus på Oslo Kongressenter der LO er samla til kongress denne uka.

Et tøffere arbeidsliv med høyreregjeringa

Nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug fikk ordet etter statsministeren og påpekte at det er milevis forskjell på å ha en Arbeiderpartiregjering som deler våre verdier, enn en Høyreregjering som er grunnleggende uenig med fagbevegelsen.

– Forrige regjering privatiserte velferden, ga store skattekutt til de rikeste og bidro til mer utrygghet og uforutsigbarhet i arbeidslivet. Norsk arbeidsliv ble tøffere for vanlige arbeidsfolk da Erna Solberg styrte, sa Skoghaug i sitt innlegg.

Statsministeren nevnte flere viktige seire som LO og forbunda har fått med ny regjering, slik som dobling av fagforeningsfradraget, pensjon fra første krone og styrking av retten til heltid.

Nestleder i Fagforbundet Sissel M. Skoghaug på LO Kongress 2022
Nestleder i Fagforbundet Sissel M. Skoghaug på LO Kongress 2022 (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Vil fortsatt ha rødgrønne byer

Skoghaug, som mest sannsynlig blir ny nestleder i LO, tok også opp viktigheten av heltid og tillitsreform. – Fagforbundet er svært fornøyd med at regjeringa skal innføre tillitsreform og gi de ansatte tillit til å være med å utvikle tjenester til det beste for brukerne.

– Samtidig har vi mye å forbedre i offentlig sektor. 7 av 10 helsearbeidere i kommunene jobber fortsatt deltid, en fjerdedel har flere arbeidsforhold og de jakter ekstravakter for å ha ei lønn å leve av.  Aldri har det vært viktigere å jobbe sammen for en heltidskultur, sa hun tydelig fra talerstolen.

Skoghaug avsluttet sitt innlegg med å en lovnad om å stå på fram mot neste års lokalvalg for at de rødgrønne partiene fortsatt skal kunne styre de største byene og mesteparten av kommunene.

– Vi vet at vi trenger rødgrønne venner ved makta for å skape et tryggere og bedre arbeidsliv og sikre hele laget, uavhengig av yrke og utdanning, avsluttet Skoghaug.