Fagforbundet krever et lovforbud mot varer og tjenester fra okkuperte områder

De israelske folkerettsstridige bosettinger på Vestbredden fortsetter å ekspandere til tross for FN resolusjoner. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundets delegat, Tarjei Leistad, leverte et glødende innlegg på LO-kongressen 2 dag med krav om at Norge må følge opp FNs resolusjon 2334. Resolusjonen slår fast at de israelske bosettingene er folkerettsstridige og at land må differensiere mellom Israel innenfor anerkjente grenser og bosettingene.

31.05.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.06.2022

Leistad gjorde et poeng av at siden opprettelsen av staten Israel i 1948, har FN utstedt langt over 200 resolusjoner som krever en slutt på Israels folkeretts- og menneskerettighetsbrudd. Israel har brutt dem alle.  Det er på tide at land som Norge følger opp de forpliktelser som følger av differensiering i FN resolusjon 2334 med å innføre et forbud mot varer og tjenester fra selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter i okkuperte områder lik det irske lovforslaget The Occupied Territories Bill 2018.

I tillegg fastholdt Leistad Fagforbundets støtte til en internasjonal boikott av Israel som et politisk virkemiddel som forbundet fikk kjempet igjennom med overveldende flertall under LO-kongressen i 2017.

Se hele Tarjei Leistads innlegg på LO TV.

Ingunn Strand Johansen fra Fellesorganisasjonen støttet Fagforbundets krav og peongterte at Palestina-uttalelsen må gå lenger enn kongressens uttalelse i 2017.

Se hele Ingunn Strand Johansens innlegg på LO TV