LO-kongressen: Kjemper for klimakutt og anerkjennelse av Palestina

Victoria De Oliveira og Tarjei Leistad under LO-Kongressen 2022.

Victoria De Oliveira og Tarjei Leistad under LO-Kongressen 2022. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet.no)

Fagforbundet tar kampen for å kutte klimagassutslippene og at Norge skal anerkjenne Palestina. – Kampen for klima og anerkjennelse av Palestina sier noe om hvilken verden vi vil leve i, sier Victoria De Oliveira og Tarjei Leistad.

31.05.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 31.05.2022

Fagforbundet mener at vi trenger brede klimaforlik i LO-familien. Vi mener at vi både må ta vare på lokale arbeidsplasser i hele landet, samtidig som vi skaper et nytt grønt industrieventyr som kutter klimagassutslippene.

– Det er ingen grunn til at vi ikke skal klare begge deler, men vi kan ikke låse fast arbeidskraft til oljeutvinning i flere tiår, når det er nettopp disse arbeidstakernes kunnskap vi trenger til å gjennomføre det nye grønne industrieventyret, sier Victoria De Oliveira som er leder av Fagforbundet Ung.

– Vi må være med å bygge det nye grønne industrieventyret, dette må kongressens medlemmer anerkjenne. Dette er viktig for de unges fremtid i arbeidslivet. Vi må få ta denne kampen både i offentlig og privat sektor for dagens og framtidas arbeidere, sier De Oliveira.

Norge må anerkjenne Palestina

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. 138 av FNs medlemsland har anerkjent Palestina som egen selvstendig stat, men Norge har ikke gjort det. Fagforbundet krever at regjeringa handler.

– Dessverre har situasjonen blitt bare verre og verre, i skyggen av den russiske invasjonen i Ukraina, opplever palestinerne at politisk engasjerte ungdommer og journalister på jobb skytes og drepes. Okkupasjonen fortsetter i uforminsket styrke, flere folkerettsstridige bosettinger etableres og palestinerne fordrives fra eget land. Vi kan slå fast at palestinerne trenger vår stemme og verdens oppmerksomhet mer enn noen gang, sier Tarjei Leistad.

– Det er på høy tid, et flertall av FNs land, inkludert for eksempel Sverige, har anerkjent Palestina som eget land, men Norge har fremdeles ikke gjort det. Vi har lenge jobbet for en tostatløsning, der palestinerne får retten til sin egen stat med suverene grenser. En tostatløsning som Oslo-avtalen legger opp til ser jo ut som en fjern drøm nå, men det starter uansett med å anerkjenne Palestinernes rett til sin egen stat, sier Leistad.